— Jeg har aldri opplevd noe lignende.

Tross sin unge alder har Sindre Tjønn (26) allerede kjørt brøytebil i åtte år. BT treffer ham på snuplassen ved Tennebekken, øverst i Nipedalen. For en gangs skyld er han blitt sendt ut for å salte veiene.

Januar måned pleier Tjønn og resten hos Løvaas maskin å være ute nesten daglig for å brøyte eller salte hovedveiene. Årets januar førte med seg fem utrykninger.

Hos kommunen merkes værskiftet klart.

— Det er blitt vesentlig mindre brøyting og strøing enn hva vi har budsjettert med, sier Atle Kleppe.

Han er leder for trafikketaten i Bergen kommune. Totalt anslår han at de har spart fem millioner kroner på det manglende snøfallet.

— Vi hadde et mindreforbruk før nyttår, altså sesongen fra oktober og ut, på rundt tre millioner kroner.

I 2014 har de brukt to millioner kroner mindre enn forventet.

Vedlikeholder

Pengene settes imidlertid ikke inn i banken for å vokse seg større. De har allerede fått bein å gå på.

— Dette er midler som vi bruker til å vedlikeholde veiene og å rense opp i vegetasjonen langs veiene, sier Kleppe.

Selv om kommunen ikke har utgifter i forbindelse med brøyting, strøing og salting, koster snøen dem fremdeles millionsummer. Selv om den ikke dukker opp.

Kleppe og kommunen har nemlig inngått beredskapsavtaler med Bergen Bydrift og Løvaas maskin. Det betyr at de skal sitte i beredskap dersom noe skjer.

— Vi har slike avtaler for hele året. Alle folkene må være klare på forhånd. Det nytter ikke å ringe når værmeldingen plutselig endres.

Totalt har de brukt ti millioner kroner på slik beredskap.

— Vi kjøper fritiden deres, så det må vi betale penger for. Det går jo utover privatlivet deres. Kanskje du vil ta deg en dram, men det kan du ikke gjøre mens du er i beredskap. De kan heller ikke reise vekk, sier Kleppe.

Taper penger

Eirik Løvaas i Løvaas Maskin sier de merker snømangelen godt.

— Vi har en masse brøyteutstyr som bare står i ro. Det er ganske ille for oss dette. Brøyting er en del av hoveddriften vår, sier han.

For selv om de får betalt for å sitte i beredskap, går de glipp av masse penger som de ville fått for brøyting og strøing. Sjåførene må sitte i beredskap, selv om værmeldingen ikke melder noe om snø eller is.

— De har én time på seg fra noe skjer til de skal være her og i gang med bilene sine. De kan ikke reise vekk på hytten eller noe sånt, sier Løvaas.

Blir låst

Noen rolig pils til fotballkampen blir det altså ikke på sjåførene. Det kan Tjønn skrive under på.

— Det er klart art man blir litt låst. Det blir lite med hytteturer, og heller ikke noe fest.

Det sosiale livet til sjåfør Tjønn har imidlertid tatt seg merkbart opp denne vintersesongen. Kun et fåtall av kvelder har han tilbrakt på veiene.

— Ikke bare mangler det snø. Det er jo ikke glatt en gang. Det er bare kaldt og tørt.

Hver morgen sjekker han forholdene på sin daglige luftetur med hunden. Heldigvis har selskapet nok av anleggsarbeid dette året.

— Så vi har gravearbeid å jobbe med. Men de fleste av oss er jo vant med brøyting og salting, og liker arbeidet, sier Tjønn, som understreker at han ikke griner over ikke å måtte rykke ut på arbeid om kveldene.

— Men det gjør kanskje sjefen.

MINDRE ARBEID: Sindre Tjønn og Løvaas maskin lider økonomisk på grunn av den tørre og varme vinteren. I år har det nesten ikke vært behov for brøyting og salting.
Deisz Ørjan