Så langt i år er 15 personer i Hordaland tatt for båtfyll, og seks båtførere har fått smekk for fartsovertredelser. Det viser tall for virksomheten til politibåten «Kjølen».

I fjor sommer fortalte BT om en eksplosiv økning i båtfylla i Hordaland. Økt innsats fra politiets side resulterte i at rekordmange båtførere ble anmeldt for promillekjøring. Så langt i år viser tallene en liten nedgang i ulovligheter til sjøs.

— Vi merker at det har en preventiv effekt at vi er ute 24 timer i døgnet. I begynnelsen av sesongen tok vi en del, særlig for fart, men etter hvert har det blitt færre, sier politibetjent Arve Samsonsen.

Ikke fornøyd ennå

BT ble med da han og kollega Erik Hanson patruljerte Byfjorden i går. Skyene lå tett på himmelen, og bare de ivrigste blant båtfolket hadde lagt fra kai.

— Fint vær betyr økt trafikk, og flere overtredelser, kommenterer Hanson.

Verken fartssyndere eller fyllekjørere var å se i går, men melding om en stjålet båt tok oss til Kleppestø. Flere av båtene som ble passert, vinket til politibåten.

— Folk setter pris på at vi er her. Vi er ikke ute etter å ta flest mulig, men å være synlig, sier Hanson.

Visepolitimester i Hordaland, John Reidar Eggen, håper man nå høster fruktene av økt kontrollvirksomhet.

— Det er vanskelig å trekke noen konklusjon ut fra så små tall, men erfaring viser at tilstedeværelse hjelper. Det er gledelig dersom antallet som fører båt i beruset tilstand går ned, men 15 er uansett 15 for mye. Vi er ikke fornøyd før alle vi kontrollerer er edru, sier visepolitimesteren.

- Null respekt for alkohol

Mens bergenserne ser ut til å ha skjerpet seg, opplever store deler av landet mer båtfyll. Bare på to helger stoppet Stavanger-politiet syv personer med promille, mens tallet for hele fjoråret var ni.

— Bergenspolitiet sine tall stemmer ikke overens med det generelle inntrykket vårt, sier kommunikasjonssjef Ingvar Johnsen i Redningsselskapet.

Han viser til at politiet både i Telemark, Kragerø og Vestfold rapporterer om en økning i grisekjøring. Heller ikke på sørlandskysten er det tegn til bedring.

— Jeg vil si at respekten for alkohol er ned mot null. Vi har sett folk gå fra land tett opp mot det jeg vil kalle dritings.

— Hvorfor er det slik?

— Sjøen har vært et fristed, og folk har tatt sjansen på å dra av gårde fordi man så sjelden møter politi.

Voksne menn synder mest

Stikk i strid med den gjengse oppfatning, er ikke ungdommen verstinger til sjøs.

— Voksne menn forårsaker over 80 prosent av ulykkene i fritidsbåter. Det er svært sjelden ungdom og barn, sier Johnsen.

Tvert imot er det ofte de yngste som går foran med et godt eksempel. Når det gjelder bruk av redningsvest er far bak roret den verste synderen. 17 av de 24 som omkom i fritidsbåter i fjor, var menn over 41 år.

— De involverte i de styggeste ulykkene de siste årene har vært voksne menn, ofte fastboende, som er godt kjent i farvannet. Mørket, kombinert med alkohol og fart, gjør at det ender ille, sier Johnsen.

— Hva må gjøres?

— Man må forlange at folk kan mer, gjennom en obligatorisk båtførerprøve. I dag er det eneste kravet at man er 16 år. Det er et paradoks at man trenger førerbevis for moped, men ikke for en båt med aldri så mange hestekrefter.

Bjørn Erik Larsen