Undersøkelsen er gjennomført på grunnlag av svar fra 65 barneskoler med 10.500 elever, 2.300 lærere og 2.500 foreldre i 21 kommuner.

Konklusjonen er at norske lærere har fått tilbake noe av autoriteten i klasserommene de siste årene. Lærerne hadde i fjor mer kontroll med daglig knuffing, ukvemsord og løping i gangene enn for ti år siden.

Men omfanget av den alvorligste problematferden, som vold mot lærere og hærverk, er ikke blitt endret siden 1998.

— Lærerne rapporterer at de ikke har nok kunnskap til å ta tak i de virkelig store atferdsproblemene. De oppgir at de oppfatter at cirka 4 prosent av elevene har alvorlige atferdsproblemer, 9 prosent har moderate problemer, mens det store flertallet, 86 prosent, har små eller ingen problemer, sier forsker Mari-Anne Sørlie ved Atferdssenteret til Aftenposten.

Undersøkelsen viser at det er store forskjeller mellom skoler, og at det ved skoler der det arbeides bevisst med sosiale ferdigheter, blir færre store atferdsproblemer og lettere integrering av elever med problemer i læringsmiljøet.