90 Sletten peser forbi, fullastet med passasjerer. Tilbake på bussholdeplassen ved arbeidsplassen Galleriet venter Pål Knudsen på 80 Oasen.

Det han gjort hver arbeidsdag klokken 15.25 de siste seks årene.

— Jeg tar buss fordi konen tar bilen. Eller, hovedgrunnen er nok at det er for dyrt å parkere i byen. Det er veldig mye billigere å ta bussen, sier Knudsen.

Les også:

Byråden: — Plager bort bilistene

Mindre hver måned

Han er ikke alene. Tall utarbeidet for BT viser gjennomgående at kollektivpassasjerene formerer seg på bekostning av bilistene.

  • De siste fem månedene har det vært færre bilister enn på samme tid i fjor.
  • Flere tar bussen.
  • Færre parkerer i p-husene i sentrum.
  • Og ikke minst: Flere sykler til jobb. Statens vegvesen registrerte i august en økning på opptil 25 prosent fra året før.
  • All gravingen i Bergen sentrum og sørover mot Nesttun for bybane og fjernvarme kan selvfølgelig spille en rolle, sier trafikkforsker Hans Petter Duun i Norconsult.

Fem nye bomstasjoner

Utslagene i biltrafikken er ikke store. Til gjengjeld er de konstante fra og med august 2008, som er den første måneden som kan sammenlignes med tilsvarende måned ett år tidligere.

Grunnen til det er at fem nye bomstasjoner ble satt i drift midt i juli 2007. Fra og med august 2007 er det derfor helt nye og mye høyere månedstall i den totale oversikten for bompengeringen.

Det største utslaget har august 2008 med 5,3 prosent færre biler gjennom bompengeringen sammenlignet med august 2007. I september var det jevnt, med en nedgang på 0,5 prosent. Oktober slo til med minus 4,6 prosent.

Til og med søndag 28. desember hadde 3,9 millioner biler passert bompengeringen, mot 4,2 millioner i hele desember 2007. De tre siste, og antakelig litt trafikksvake dagene, kan gi en samlet nedgang også i desember 2008.

Bussmillion

Samtidig er tendensen motsatt for Tide Buss. For rutene i Bergen og Os ligger de an til en økning i antall passasjerer på rundt 1,1 millioner sammenlignet med fjoråret.

— Det betyr at vi i det tidligere Gaia-området frakter ca. 26 millioner passasjerer i 2008. Utvider vi dette til å omfatte hele bergensområdet, passerer vi 30 millioner passasjerer, sier Kåre Enæs i Tide Buss.

Trafikkforsker Hans Petter Duun mener økningen på bussen er for liten til at den alene kan forklare nedgangen i trafikken.

— Med mindre det skulle vise seg at hele økningen for bussen ligger i rushtiden. Da kan det gi synlige utslag på biltrafikken.

Tide har det siste året hatt en sterk økning i antall faste kunder. Periodekortet har økt med 20 prosent, mens studentkortet har økt med 10 prosent.

— Når folk kjøper periodekort, dreier det seg gjerne om arbeidsreiser. Den sterke økningen i antall faste kunder tyder da på at økningen vi har hatt er konsentrert om rushtiden, sier Enæs.

(Artikkelen fortsetter under grafikken.)

80 Flaktveit

Snart er Pål Knudsen hjemme på Ortuflaten i Fyllingsdalen. I morgen klokken 06.25 tar han 80 Flaktveit. De faste pendlerne på bussen er på hils.

– Det er blitt vanskeligere å komme seg frem i byen. Jeg regner med at det er hovedgrunnen til at det blir flere av oss, sier Knudsen.

I vinduene oppfordrer reklameplakater busspassasjerene til å, nettopp, ta bussen.

Bussjåfør Odd Rune Torkildsen har kjørt busspassasjerer i tre år. Han mener det er vanskelig å se noen klar tendens.

– Det går veldig opp og ned. Etter sommerferien bruker det å være mange. De forsvinner vel med høstværet, sier Torkildsen.

Han er fornøyd med bussens fremgang.

– Det er nå kjekkest når det er mye folk på bussen.

Tar du oftere buss enn før? Bruk kommentarfeltet!

Vegar Valde