KJERSTI KVILE

Kullsvart damp stiger mot den skyfrie himmelen. Fyrbøteren har vært litt ivrig med å kaste på kull, så det hviner i sikkerhetsventilene. Veterantoget på Garnes er i ferd med å forlate stasjonen.

Hver søndag fra begynnelsen av juni til slutten av september kjører veterantoget på Gamle Vossebanen mellom Garnes og Midttun stasjon.

42 år i jernbaneverket

Einar Havre (76) var med på Vossebanen i går. Han har god kjennskap til banen. I 42 år jobbet han seg fremetter jernbanelinjene i Norge. Havre har justert spor og skiftet ut tresviller nettopp på Vossebanen.

— Det var tungt arbeid. Vi hadde ingen hjelpemidler og måtte løfte alt. Det er mange som ikke forstår det i dag, forteller han.

Han synes det er kjekt at folk er interesserte i jernbanen. Selv har han fulgt med på utviklingen av jernbanen i over 50 år.

— Det er mye som har forandret seg. En må jo følge med på hva som skjer. Det er rart med det - når en har ofret hele livet for jernbanen, sier han og titter ut av vinduet.

Lenger bak i toget sitter Mathias Øysnes (6). Han er med besteforeldrene på tur og synes det er moro å kjøre tog. Han har fått et miniatyrlokomotiv av farfar. Men han synes at veterantoget på Vossebanen er enda litt tøffere, selv om det går litt sakte.

Toget kan kjøre i 40 kilometer i timen, men det vanlige er 30.

Mye vedlikehold

I går var en litt spesiell søndag for Vossebanen. Jernbanen i Norge fyller 150 år, og åpningen av jubileumssesongen skal markeres ordentlig. Jernbanemusikken spilte og byråden for kultur, Henning Warloe, talte.

Gamle Vossebanen er den eldste delen av den gamle Bergensbanen som sto klar i 1909. Damplokomotivet er 90 år gammelt, mens vognene er fra rundt 30-tallet. Det er mye som må holdes ved like.

Ikke minst må sporet være i orden. Tresvillene har en levetid på 40 år, men hvert år må mange hundre skiftes ut.

Nå som Einar Havre har gitt seg med å legge sviller, er det andre som har tatt over. I vinter har Øystein Nordås (23) tråkket bortetter sporet for å passe på at alt er som det skal være.

Øystein Nordås har kjørt med veterantoget siden han var fire år gammel. Nå jobber han som konduktør. Alt er på frivillig basis.

— Jeg må betale 400 kroner i året for å kunne være med, smiler han.

Det var en flott dag på Vossebanen i går. Den ble feiret med vaffel, is og musikk. Jernbanen i Norge jubilerer, og det ser ut til at togene ruller videre en stund til ...

MORFAR OG BARNA: Olav Munch Jensen koser seg med barnebarna Annicken (4) og Hans Joakim Jensen Skarholm (2 1/2).<p/>FOTO: MARTE ROGNERUD
LANG FARTSTID: Konduktør Øystein Nordås (23) på veterantoget han har kjørt med i nesten 20 år. <p/>FOTO: MARTE ROGNERUD
GAMLE VOGNER: Vognene er fra mellom 1920 og 1938<p/>FOTO: MARTE ROGNERUD
BANEMESTERASSISTENT: Einar Havre (76) jobbet i jernbaneverket i 42 år. - Det er noe spesielt med veterantogene. Det er koselig her inne, sier han.<p/>FOTO: MARTE ROGNERUD