— Vi kan ikke lese andres motiver, men vi kan dømme etter deres handlinger. Det er mange eksempler på at bedrifter ikke mener noe med sine etiske retningslinjer, sier Knut Ims, forsker i næringslivsetikk på Handelshøyskolen i Bergen.

Ims besøkte en fullsatt forsamlingssal i BKKs lokaler på Kokstad.

Besøket var en tjuvstart på Forskningsdagene 2006, som åpner i dag. Årets hovedtema for det landsomfattende programmet er etikk.

Blomsterpotter og etikk

Blant temaene for ulike foredrag i Bergen er blant annet etiske oljepenger, bioinformatikk, arkitektur, helse, fisk, korrupsjon, bergenske blomsterpotter og altså næringslivsetikk.

Knut Ims innlegg ble møtt med lyttende interesse og en rekke spørsmål fra de over 100 BKK-ansatte, fra direktører til funksjonærer, som hadde møtt frem.

De fikk høre Ims skille mellom to typer etikk i næringslivet, «genuin etikk» og «instrumentell etikk».

— Man må faktisk mene noe med det. De etiske retningslinjene må ha sitt utspring i ekte verdier, være forankret i organisasjonen og fremkommet i dialog. Da er det genuin etikk, forklarer Knut Ims.

Kritisk til utviklingen

Instrumentell etikk derimot, har først og fremst som mål å bedre omdømmet. Det tror Ims gjelder flertallet av norske bedrifter.

— Det er ofte høy sigarføring, men det er ikke så veldig mange som egentlig mener noe med de etiske retningslinjene. De er ofte egentlig pr-verktøy for bedriftene, sier Ims.

Målet for bedriftene er et styrket image som kan bidra til bedre inntjening.

— Den profittmaksimeringen vi ser nå, er jeg veldig skeptisk til. Noen må betale for store overskudd og kortsiktige løsninger, sier etikkeksperten.

Silje Katrine Robinson