LENA VERMEDAL

Det var på turen til Bergen at problemene oppsto ved avgang fra Flesland.

— Styrmannen skulle ta båten ut. Han sa det var noe galt med handlene, fordi båten ikke ville lystre. Til slutt kom den og han fikk bakket ut, og vi gikk videre til Bergen.

Ifølge kapteinen forklarte styrmannen situasjonen med at «det kan være meg».

Kapteinen forklarte videre at han tok over båten ved Skolten. Før kai i Bergen gjennomførte han en dobbelt sjekk på manøvreringssystemet. Han tok handlene opp i null før han gikk til kai. Alt virket da normalt.

Båten returnerte til Sunnhordland via Austevoll og til Leirvik.

— På Ranavik virket ingenting, sier Nessa.

Rolig og fattet har han forklart at alt var normalt da båten gikk fra Leirvik 22.15 mandag kveld.

I Litlasvinøysund ved innløp til Ranavik oppsto krisesituasjonen. Da båten skulle inn på den smale bukten, skulle kapteinen sakke farten, men farten ble ikke redusert.

— Jeg slo handlene opp i nullstilling. Ingenting skjer. Jeg slår fullt akterover på handlene. Ingenting skjer. Så ropte jeg nødmanøver til chiefen.

Slik forklarte kaptein Nessa om de dramatiske sekundene før hurtigbåten dundret på land i 25 knop mellom trafokiosken og ambulansekaien på Ranavik. Den eneste plassen som var mulig å strandsette båten.

­- Jeg mener bestemt at det var en elektronisk feil, sa kaptein Jan Nessa. Han viser til et nymontert identifikasjonssystem kalt AIS som kan ha ført til forstyrrelser på elektronisk utstyr om bord.

Forrige torsdag ble det identifikasjonssystemet AIS montert om bord i MS «Baronessa».

Under sjøforklaringen fortalte kapteinen at han gikk om bord mandag og fikk høre at det forrige skiftet hadde registrert forstyrrelser på elektronisk utstyr om bord.

— Det har slått inn på datamaskinen. Det har slått inn på kartmaskinen. Datamaskinen har slått seg av av seg selv. Vi har også merket forstyrrelser mens vi har jobbet på datamaskinen. Hva som gjør det kan jeg ikke forklare, men det har skjedd noe etter at vi fikk installert dette apparatet.

Ble det skrevet noen rapport på dette? Ville retten vite.

— Jeg kom om bord mandag og observerte det bare. Tror ikke forrige skift skrev noen rapport, svarte kapteinen.

Teknisk maritim sjef i HSD, Jan Helge Pile bekreftet at det hadde vært liknende problem om bord i et av HSDs andre fartøyer.

Kaptein Jan Nessa mener en elektronisk feil på identifikasjonssystemet AIS kan forklare hvorfor "Baronessa" dundret på land. <br/>FOTO: LENA VERMEDAL