ØYULF HJERTENES OGNE ØYEHAUG

Har du noen gang lurt på om det er trygt å spise kebab fra sjappen på hjørnet? Snart kan du få svar.

Mattilsynet utreder nå en ordning hvor butikker og restauranter bokstavelig talt får klistret resultatet fra næringsmiddeltilsynets kontroller opp på inngangsdøren.

Innført i Danmark

Ordningen er allerede innført i Danmark. Der vises resultatet fra inspeksjonene med fire ulike smilefjes. Det største smilet er best — surt ansikt er dårlig nytt.

Mattilsynet vil i dag legge frem en utredning for Helsedepartementet i saken. Tilsynet vil ikke kommentere smilefjesene overfor BT før den tid.

Forbrukerrådet mener ordningen vil gi en langt større åpenhet rundt inspeksjonene Mattilsynet gjør av restauranter og butikker.

- Bedre kvalitet

Smilefjesene vil også være et effektivt ris bak speilet, tror seksjonssjef Stine Wohl Sem i Forbrukerrådet.

— Graderingen vil gi forbrukerne bedre informasjon om det de spiser og handler. Dette vil øke fokuset på kvalitet og redelighet hos aktørene, sier Stine Wohl Sem.

— Målet er ikke å henge ut noen, målet er at virksomhetene etterlever reglene, påpeker hun.

Wohl Sem understreker at inspektørene landet over må ha en lik oppfatning av hvordan karakterene settes for at smilefjesene skal være troverdige.

«Dødningskalle»

Daglig leder Torsten Helsing ved Naboen Pub & Restaurant tror et smilefjes på døren vil være bra både for forbrukerne og de seriøse aktørene.

— Men dette forutsetter at samme kriterier blir brukt over alt, slik at ikke karakterene blir subjektive og basert på skjønn. Da kan en dårlig gradering tross alt komme til å drepe seriøse bedrifter, advarer han.

Helsing har selv erfaringer med at et liknende system fungerer godt i California. Han tror en ordning med smilefjes kan være med på å sile de dårlige aktørene ut av bransjen.

— Knapt noen kunder vil vel gå på et sted med en dødningskalle på døren, sier Torsten Helsing.

Hjertelig velkommen

Daglig leder Kristoffer Riise i pizzarestauranten Dolly Dimple på Torgalmenningen hilser forslaget hjertelig velkommen.

— Det er en sikkerhet for kundene, og viser at ting er seriøst og bra.

Riise tror ordningen vil være sunn for konkurransen mellom serveringsstedene.

— Det må jo være positivt, og veldig negativt om du har en surt smil på døren.

Mesut Ciftci driver Torino Pizzeria i Strandgaten, og selger pizza, kebab, hamburgere og pasta. Ciftci støtter forslaget og mener det vil føre til at bransjen skjerper seg.

— Da blir folk mer forsiktige, sier Ciftci.

Stine Wohl Sem, Forbrukerrådet