For fire uker siden skrev Bergens Tidende historien om bilfergen MF «Fedjefjord». Fergen har trolig satt uoffisiell norgesrekord i viderverdigheter før den er etablert i sambandet den ble kjøpt inn for, nemlig Fedje-Sævrøy. Forsinkelser i leveringen og tekniske problemer har gjort at fergen ikke er kommet i ordinær drift.

Sprengningsarbeid

Da fergen omsider ble satt i drift for første gang i påsken i år — nesten et år etter planen - oppdaget mannskapet at det ble vel trangt for den store fergen i innseilingen til Fedje. Fergen må foreta en kursendring like etter passasje av den innerste lykten i innseilingen.

Denne lykten står på en undersjøisk fjellnabbe. I rolig vær er det ikke problematisk å manøvrere forbi lykten. Men i grov sjø og kraftig vind, som det ofte er om vinteren, er det vrient å styre fergen til kaien på Fedje. Kystverket skal derfor sprenge vekk den undersjøiske fjellnabben slik at det blir bedre manøvreringsmuligheter for fergen.

Reserve ute av drift

Da MF «Fedjefjord» skulle på service, ble MF «Kvitsøy» leid inn fra Rogaland. HSD bestemte at denne fergen skulle gå i sambandet til Fedje inntil sprengningsarbeidet er utført. Det var meningen at sprengningen - som Fedje kommune har forskuttert utgiftene for - skulle startet i november. Men det har ikke skjedd.

Informasjonssjef Arild Sondre Sekse i HSD forklarer hvorfor:

— Den innleide fergen MF «Kvitsøy» skulle på service og har vært ute av drift i tre uker. Ettersom det har vært fint og rolig vær, har vi funnet det tilrådelig å sette MF «Fedjefjord» i midlertidig drift på sambandet. Den har gått tre uker i ruten. Av sikkerhetsgrunner var forutsetningen at fergen skulle bli liggende ved kai dersom været var dårlig. Da ville vi sendt passasjerer med skyssbåt mellom Fedje og fastlandet. Dette har ikke vært aktuelt i det fine og rolige været vi har hatt disse ukene.

Etter nyttår

Nå er MF «Kvitsøy» tilbake etter verkstedsoppholdet. Dermed er MF «Fedjefjord» tatt ut av drift igjen i påvente av at seilingsforholdene på Fedje havn skal bli bedre, sier Sekse.

— Det har oppstått problemer med sprengningsarbeidet i innseilingen til Fedje. Kystverket opplyser at sprengningen tidligst kan ta til over nyttår. Dermed blir arbeidet forsinket, uten at vi nå vet hvor lenge, sier Arild Sondre Sekse.

FOR TRANGT:</b> Her, ved innseilingen til Fedje, ble det vel trangt for den store fergen. Nå må en undersjøisk fjellnabbe sprenges bort før MF «Fedjefjord» kan settes inn i drift igjen. ARKIVFOTO: KNUT STRAND