Det sørger blant annet Inger Lindberg og Asbjørn Dalland for. Flyet deres går til Stockholm. Handlevognen deres er på vei mot taxfree'ens whiskyhylle.

— Det blir alltid litt taxfree. Særlig når vi kommer hjem. En genial ordning, det der, sier Dalland

En million dagen

Whiskyflasken blir en av mange innbringende dråper i havet for Avinor. Flyplassens overskudd i år blir på rundt 350 millioner kroner, av en omsetning på rundt 800. Av overskuddet kommer vel halvparten fra Fleslands tre gylne p'er: Pølse, pils og parkering.

— Hvor vi kommer fra, har noe å si. Skal du til Syden, kjøper du gjerne ikke så mye. Der er det så billig. Nå skal vi til Sverige. Da er det fint å ha med seg litt, sier Dalland.

Han og hans svenske fru går mot sigarettene.

Til sammen kan Avinor hente inn en fortjeneste på rundt en million kroner hver eneste dag. Det er første gang at mer penger tjenes inn på kommersiell handel enn på trafikkinntekter, altså avgifter betalt av flyselskaper og passasjerer.

Få mister flyet

En av p'ene håndterer Marianne Skage ved den lille puben Millibar, rett bortenfor gate 29 på innenriks.

— Torsdager og fredager om høsten er de travleste dagene. Folk reiser på langweekend. Da skal de ha pils eller rødvin, sier Skage.

For noen får øldrikkingen logistiske konsekvenser.

— Det skjer kanskje en gang i uken at noen mister flyet sitt. Men vi har jo ikke så voldsomme problemer. Oljearbeidere tar seg gjerne en fest når de kommer her. På vei hjem, altså, sier Skage.

Med en driftsmargin på nesten 45 prosent er Flesland landets mest lønnsomme flyplass. Oslo Lufthavn Gardermoen hadde i fjor et overskudd før skatt på vel en milliard kroner av en omsetning på 3,3 milliarder og 19 millioner reisende. Det gir en driftsmargin på vel 30 prosent.

Forvaltning til forretning

Økt flytrafikk betyr ikke bare at avgiftene fra passasjerer og flyselskaper er større enn noen gang. Flere reisende gjør også at det selges mer i kiosker, barer, restauranter og taxfree-butikken. Dessuten håver Avinor inn millioner på parkering, foruten at det nye flyplasshotellet også eies av Avinor og gir atskillige millioner i kassen. All virksomheten eies av Avinor - mens driften er satt ut til ulike operatører.

— Noen vil nok si at vi bruker for mye plass på handel i forhold til den rent trafikkmessige delen. Men jeg tror vi har et felles multiplum nå, som er til å leve med for begge parter. Det vil nok bli slik fremover, sier flyplassens markedssjef Alf Sognefest.

Han sier at deres egne kundeundersøkelser viser at folk ønsker flere butikker og servicetilbud.

— Når Luftfartsverket ble til Avinor, skulle vi gå fra forvaltning til forretning. Det har vi gjort, sier Sognefest.

Flyharpun

Fra tredje etasje i terminalbygget kan passasjerer skue utover både innsjekkingskø og rullebane. Mens ett Lufthansa-fly letter, har Asbjørg Hansen ryddet tre-fire bord.

Hun er blant dem som sørger for at pengene kommer videre til Avinor.

— Forandringene har vært mange. Nå har vi bygd om på nytt.

Hansen er blant de mest rutinerte på hele flyplassen, og har servert mat og drikke gjennom 20 år på Flesland - i dag på cafeen Hansatorget.

— Mange tar seg en matbit eller en øl før de må gå videre. Men det blir lite fyll her, sier hun.

Bortsett fra mannen fra noen år tilbake som absolutt ville ha mer å drikke. Hansen nektet.

— Da sa han at han skulle skyte meg med harpun.

Hansen er datter av en hvalfanger.

— Han fikk beskjed om å komme seg ut innen to minutter. Ellers kom jeg etter ham, sier Hansen.

Hva bruker du penger på på flyplassen? Legg inn dine kommentarer under!

Deisz Ørjan
Deisz Ørjan