• Nå går prisen på diesel ned. Likevel stiger billettprisen på bussen med over fem prosent. Dette er jo en oppfordring til folk om å kjøre selv til jobben.

JOHN LINDEBOTTENDet er en forarget Kjell Rune Birkaas som sier dette til Bergens Tidende. Sivilingeniøren fra Valestrandsfossen på Osterøy ble i går morges avkrevd 1039 kroner for et periodekort over seks soner da han skulle reise til jobben hos Kværner Oil & Gas på Sandsli.

Prisen til og med desember 2000 var 950 kroner.

Treg hjemtur — Siden mars i fjor har jeg tatt bussen til og fra jobben. Det er i og for seg en utmerket måte å reise på, og fra Valestrandsfossen til Sandsli bruker jeg ikke mer enn 55 minutter. Det er bra når det inkluderer bytte fra BNR-buss til Gaia-buss ved Åsane terminal, sier Birkaas.

— Fra Sandsli om ettermiddagen går det imidlertid så tregt at jeg mister bussen fra Åsane til Breistein og Valestrandsfossen. Derfor tar hjemturen ca. én og en halv time, og det er for dårlig for denne prisen.

Hadde jeg kjørt selv, kunne jeg jobbet en halv time lenger, og vært hjemme til samme tid. Av den grunn vil jeg vurdere nøye å kjøre selv når periodekortet skal fornyes om en måned, sier Kjell Rune Birkaas.

Vedtatt av fylkestinget - Og hvorfor var det egentlig nødvendig å sette opp billettprisene nå, samtidig som prisen på diesel går ned, undres Birkaas.

— Svaret er ganske enkelt at fylkestinget vedtok denne prisøkningen i høst bl.a. for å kompensere for pris- og lønnsvekst, sier administrerende direktør Arne Buanes i Gaia Trafikk. - Når det gjelder prisen på diesel, måtte vi selv dekke store deler av prisstigningen i fjor, sier Buanes.

Les også: 20 millioner ekstra fra staten

EKSTRA BUSSFELT: Utvidelsen med et ekstra bussfelt langs deler av Ytrebygdsveien begynner å vise igjen i landskapet. Bildet viser utvidelsen nedenfor Dolvikskiftet, rett sør for Søreide. (Foto: Gidske Stark)