— Det er mye mer gøy å regne når vi kan bruke datamaskinen, sier 10. klassingen Kristian Leversen ved Sandgotna skole i Bergen. Han sitter på dataloftet og regner ut hvor høyt vannet vil stå i kråkeslottets badestamp når de bare får bruke 100 liter vann og stampen har en diameter på 2,5 meter.

Mer spennende

To klasser ved Sandgotna skole vil bruke datamaskiner ved avgangseksamen i matematikk i vår. I 2004 er det meningen at samtlige av landets elever i ungdomsskolen skal få muligheten til det, hvis de vil.

— Timene blir mer spennende. Å bruke datamaskinen er noe vi må kunne likevel. Dette får vi sikkert bruk for i fremtiden, sier Fredrik Amundsen.

Nesten alle skoler i Norge er nå knyttet til internett, viser en ny undersøkelse Norsk Gallup har gjort for Utdanningsdepartementet. Det er nå 3,5 elever per pc i de videregående skolene (30 prosent bedre enn for ett år siden) og åtte-ni elever per pc ved barne- og ungdomsskolene.

- Interesserte og aktive

— I Bergen er vi nede på syv elever per maskin, opplyser spesialkonsulent Arthur Johnsen ved Byrådsavdelingen for kultur, idrett og skole i Bergen. Han har ledet byens satsing på data i skolen de siste ti år.

— Fordelen ved å bruke pc i matematikk er at elevene er veldig interesserte og aktive, sier lærer Benedikte Grungstad. De ser bedre mulighetene og nytten av den nye teknikken. Dessuten blir det flottere med fargegrafikk og det hele.

BEDRE MATEMATIKK: 10. klassingene Hege Gunnarsen (til venstre) og Christine Johansen synes de lærer noe nytt og mer nyttig når de jobber med matematikk på pc. Her drøfter de en av dagens oppgaver med lærer Benedikte Grungstad på dataloftet.
FOTO: MARITA AAREKOL