RUNE VALDERHAUG

Sist fredag ble det endelig enighet om ny pilotavtale i det nyetablerte SAS Braathens. Avtalen som regulerer forholdet mellom pilotene fra det tidligere SAS og Braathens skal nå ut til uravstemning. Som ledd i avtalen ble man enige om at SAS Braathens selv skal fly de såkalte kystrutene på Vestlandet — altså flyrutene mellom Bergen og henholdsvis Kristiansand, Haugesund, Molde og Kristiansund.

I Braathens navn

Dette er ruter som Braathens opprinnelig har hatt konsesjon på. Men Braathens leide inn Norwegian Air Shuttle til å operere dem i Braathens navn. Da SAS kjøpte Braathens for et par år siden, ble det bestemt at datterselskapet SAS Commuter skulle overta kystrutene. Tidligere i år ble det gjort enda et nytt vedtak. Da bestemte SAS-sjefene plutselig at lillebroen i konsernet, Widerøe, skulle overta fra 1. april neste år. Widerøe har bestilt tre nye fly for å kunne utføre jobben.

Skyver ut Widerøe

Men nå har altså pilotene i det sammenslåtte SAS Braathens fått en avtale som sikrer dem rett til å fly langs kysten. Dermed skyves Widerøe ut lenge før første avgang er foretatt.

— Dette er imidlertid avhengig av uravstemningen blant pilotene i SAS Braathens, sier informasjonssjefen i selskapet, Siv Meisingseth, til Bergens Tidende. Sier pilotene nei, må avtalen revurderes på ny.

Samme fly, nye piloter

Men det stopper ikke der. For SAS Braathens har nemlig ikke fly som egner seg i forhold til passasjergrunnlaget for disse rutene. Selskapets Boeing 737-fly er rett og slett for store til å kunne fly lønnsomt disse kystrutene. Dermed må selskapet skaffe seg egne fly for å kunne oppfylle pilotavtalen. Ifølge Meisingseth kan løsningen bli at SAS Braathens overtar noen av de 50 seters Fokker 50-flyene til SAS Commuter. I så fall blir det de samme flyene som cruiser opp og nedover langs Vestlandskysten i dag - bare med ny piloter i cockpiten.