— Vi så et behov for de mannlige barnehagelærerstudentene for å møtes faglig og sosialt, sier Tore Hetland.

Han er leder i nystartede Mannlige barnehagelærerstudenters forening. Sammen med nestleder Bjørn Iversen utgjør andreårsstudenten en minoritet ved barnehagelærerutdanningen på Høgskolen i Bergen (HiB). Rundt 20 prosent av studentene ved linjen er menn. Prosentvis er det flere menn enn kvinner som gir seg i løpet av studiet. Dette vil foreningen gjøre noe med.

— I dag er det rundt 11 prosent menn som jobber i barnehagen. For barna er det viktig å ha mannlige rollemodeller også, sier Hetland.

Kjønnsbalanse

De to studentene mener at menn ofte leker på andre måter og løser situasjoner annerledes. Arbeidsmiljøet i barnehagene vil også ha bedre av større kjønnsbalanse, mener de.

Dette semesteret starter 274 nye studenter på studiet. 55 av dem er menn. Disse håper Hetland og Iversen å rekruttere til foreningen, sammen med studenter fra årene over.

I løpet av året er planen å arrangere faglige og sosiale sammenkomster. Kvinnene skal også være velkomne, understreker studentene.

— Vi vil ikke være noen gutteklubben kul, men det er mennene vi vil passe på, sier Hetland.

Applauderer

Førsteamanuensis Svein Ole Sataøen ved HiB har forsket på menn i barnehagen. Han er ikke i tvil om at foreningen vil få effekt.

— En gruppe mannlige studenter vil være en god støtte for dem som begynner i førsteklasse. Jeg applauderer at de vil bruke av studietiden sin på dette, sier han.

Sataøen mener flere menn i yrket er opplagt likestilling. Han forteller at det er et nasjonalt mål at det skal være 20 prosent menn som jobber i barnehagen i fremtiden.

— Dette er realistisk. Vi har jo 20 prosent menn i utdanningen. De første mennene ble utdannet i 1970. Siden har prosenten steget jevnt og trutt. Dette er en lang og historisk prosess, så man må ha tålmodighet, sier Sataøen.

Menn samles i klassen

Det ultimate ville vært å få en 50- 50 prosent fordeling på barnehagelærerstudiet, men det tror ikke studentene er realistisk.

— Det har mye med status å gjøre, tror jeg. Yrket må fremmes som et lederyrke. Dette er en lederutdanning, sier Hetland.

I år er det første gang en av klassene på førsteåret har flere menn enn kvinner. Det synes Hetland og Iversen er bra.

— Det er bra at de samler alle mennene i en klasse. Det er mindre sannsynlig at mennene avbryter studiene om de har en sosial omgangskrets, og sannsynligheten for å finne en venn er større om det er flere av samme kjønn i en klasse, sier Iversen.

BT har tidligere skrevet at flere menn fortsetter på utdanningen når de får være samlet i klassen.

Fremtid i barnehage

Lignende foreninger finnes i Oslo og Trondheim, men studentene tror de er den første i Bergen. Selv er de ikke i tvil om at barnehagen er jobbfremtiden deres.

— Jeg har jobbet som assistent, trivdes godt og fant ut at jeg ville gjøre det til en skikkelig fremtid, sier Iversen, og medstudenten supplerer:

— Se for deg at du kommer på jobb, trøtt i trynet, og klokken fem over syv kommer det et barn løpende og kaster seg over deg i ekstase og i hundre. Slik starter dagen.

NYE JAKKER: Tore Hetland og Bjørn Iversen skal vise seg frem for de nye studentene nå ved semesterstart.
TOR HØVIK