Tyveriet av Dolks «Grenade Lovers» ved Finnegans før helgen, har vekket reaksjoner blant mange. Til nå er det utlovd en dusør på 30.000 kroner til den eller de som bidrar til at gatekunstverket kommer til rette.

— Ikke tilfeldig

Dolk-entusiasten Henning Warloe synes det er vanskelig å si om den utlovede dusøren vil ha noe å si for å få verket tilbake.

— Verdien er nok betydelig større enn den dusøren som er utlovet, sier den tidligere kulturbyråden, som i 2005 kjøpte et av Dolks verk til kontoret sitt i Bergen Rådhus.

Byrådet vedtok nylig å bevilge 50.000 kroner til å verne deler av Dolks gatekunst i Bergen.

— Det var synd at sikringen ikke kom i tide. Tidspunktet for tyveriet var nok ikke tilfeldig, det er kanskje noen som har hørt at det skulle sikres og ville slå til før det var for sent, sier Warloe.

Han synes tyveriet viser at det er et reelt behov for å sikre gatekunst.

— Det som har skjedd er trist, og det er byens befolkning som har lidd tapet.

Markedspris: Minst 200.000

Verket var foreviget på en sponplate som ble skrudd fast på et vindu i Veiten 3 for ca. ti år siden, og er et av Dolks første gatekunstverk i Bergen.

Og nettopp historien og eksklusiviteten gjør at sponplaten trolig er mer verdifull enn man kanskje skulle tro.

Daglig leder Knut Forsberg i Blomqvist kunsthandel mener selve originalen av «Grenade Lovers» ville vært svært ettertraktet dersom det skulle ha blitt solgt på det åpne markedet, eventuelt på en auksjon.

— Hvis jeg skal komme med et kvalifisert anslag, vil jeg si at det originale verket som nå er forsvunnet, ville hatt en markedspris på rundt 200.000 kroner. Men da er det godt mulig at jeg er veldig forsiktig. Dette er tross alt en ekte original, sier Forsberg.

Blomqvist kunsthandel i Oslo er Norges eldste auksjonshus for kunst, og har videresolgt flere Dolk-verk på vegne av privatpersoner. I fjor høst ble en signert utgave av «Balaclava» på lerret solgt for 65.000 kroner.

— Dolks verker fyker nærmest opp i pris, og han er veldig i skuddet akkurat nå. Alle snakker om ham, og alle vil ha ham, kanskje spesielt bergensere, sier daglig leder Knut Forsberg.

Satte gallerirekord

I fjor høst videresolgte auksjonshuset til Blomqvist nettopp «Grenade Lovers» på lerret for 48.000 kroner, men den versjonen hadde et opplag på 15 eksemplarer.

I forrige måned gikk startskuddet for utstillingen «Wildlife» ved Galleri SE i Bergen, noe som markerte gatekunstnerens første galleriutstilling i hjembyen. Og salget har gått strykende. Til nå har 3000 personer vært innom dørene.

— Det utgjør publikumsrekord for vårt galleri i de 18 årene vi har eksistert. Mesteparten av arbeidene hans ble utsolgt nærmest før utstillingen åpnet. Nå er det noen papirarbeider igjen, sier kurator Kenneth G. Wikdahl ved Galleri SE.

Han er usikker på hva et orginalt gatekunstverk som «Grenade Lovers» ville gått for dersom det ble lagt ut på det åpne markedet - gitt at det ikke var tyvegods.

— De største maleriene hans, på lerret i størrelse 160x160, har vi solgt for opptil 180.000 kroner. En gatekunstoriginal som bildet som ble stjålet, ligger nok minst i den prisklassen. Men jeg tror det er svært vanskelig å selge på det åpne markedet for den som eventuelt har stjålet verket, sier Wikdahl.

«Dolket i hjertet»

BT har tidligere skrevet at gatekunstneren har omsatt for minst 20 millioner kroner så langt i sin rundt ti år lange karriere.

Men ikke alle har vært udelt positive til at Dolks kunst har gjennomført reisen fra gate til galleri. Én av dem er frilansjournalist Walter Wehus, som i forrige måned anmeldte utstillingen «Wildlife» for BT og på sin egen blogg, «Mot veggen».

Under vignetten «Dolket i hjertet» antydet Wehus at Dolk, slik vi kjenner ham som gatekunstner, er død.

«Det er egentlig ironisk at Dolk er så insisterende på å tilhøre den institusjonaliserte kunstverdenen, for det virker ikke som om han vet hva han skal gjøre der. «Wildlife» består av altfor mange pene, intetsigende bilder i tiltalende farger; enkel og prangende trofékunst man kan henge på sine altfor store hvite vegger», skrev Wehus.

— Dolk er litt boblete

Overfor BT understreker bloggeren at han setter stor pris på Dolk som gatekunstner, og at det er trist at et av hans første verker i Bergen nå tilsynelatende er stjålet.

Men:

— Dolk er litt «boblete» akkurat nå. Jeg ser ikke helt at det han stiller ut for tiden forsvarer verken prisen eller interessen. Jeg skulle ønske han laget mer gatekunst, men det er nå bare min mening, sier Wehus.

Han synes verdianslaget på rundt 200.000 kroner for originalverket høres fornuftig ut. I likhet med Kenneth G. Wikdahl tror han ikke tyvegodset er særlig egnet for det åpne markedet akkurat nå.

— Jeg liker «Grenade Lovers» godt, og det har alltid forundret meg at det har fått stå i fred så lenge. Men sånt skjer overalt. For ikke så lenge siden forsvant et Pøbel-verk (gatekunstner fra Stavanger som har samarbeidet med Dolk, red. anm.) fra Vaskerelvsmauet. Verket prydet en metallplate som var skrudd fast i veggen, sier Wehus.

- Hvordan vil du oppsummere Dolk som gatekunstner?

— Dolk er inspirert av Banksy, og er ikke fryktelig original. Likevel setter jeg stor pris på ham. Budskapet kan kanskje oppsummeres som bestående av smått undergravende humor. Jeg liker det han har gjort for gatekunsten, sier Wehus.

- Sjeldent populær

Kunsthandler Knut Forsberg mener Dolks karriere som gallerikunstner er litt for fersk til at han vil si noe om bergenserens posisjon som kunstner.

— Til det har verkene hans ikke vært tilgjengelige lenge nok. Jeg registrerer at han er enormt populær. At kunsten hans nærmest blir revet vekk på en så stor utstilling som den han for tiden har gående i på Galleri SE i Bergen, er ganske sjeldent i den norske kunstverdenen, sier han.

At gatekunstnere som Dolk har inntatt kunstgalleriene, er heller ikke uproblematisk, mener Forsberg.

— Mange mener nok at gatekunst hører hjemme på gaten og ikke i galleriene. Men hvis det bidrar til at flere får øynene opp for kunst, ser jeg det som utelukkende positivt.

- Hva syns du selv om «Grenade Lovers»?

— Jo, den er ganske fin. Det er spenning i bildet. Du lurer veldig på hvem som drar ut splinten først. Akkurat det verket er ganske betegnende for kunsten hans. Dolks motiver inneholder mye humor og et og annet politisk stikk, sier Forsberg.

INNBRINGENDE: Dolk hadde solgt for 5 millioner kroner allerede før utstillingen «Wildlife» åpnet i Bergen 1. september i år.
Paul S. Amundsen