Hordaland KrFU foreslår å fjerne ordningen med honnørbillett på buss for eldre. Argumentasjonen er at en da kan finansiere billigere billetter på kollektivtrafikken for ungdom.

— De er vanligvis i en mye dårligere økonomisk situasjon enn eldre, sier Emil André Erstad, leder i Hordaland KrFU.

Et annerledes liv

— Jeg er så gammel og kjører så lite kollektivt at jeg for så vidt kan si meg enig i forslaget. Men hadde jeg vært i sekstiårene, ville jeg nok ikke gått inn for å fjerne honnørbilletten, sier Gunnar Skorgen (89) før han stiger på Bybanen med rullator.

Skorgen er på besøk fra Sogndal og skal kjøre med Bybanen for første gang. Med to søstre i Bergen har han jevnlig besøkt byen helt siden 1930-tallet, og sett utviklingen av kollektivtransporten.

— Jeg husker trikkene i Sandviken, hestene til Hansa bryggeri, Laksevågfergen ... Og her gikk toget, sier han, og peker ut vinduet rett etter Årstad videregående skole.

Bergen har forandret seg en del siden den gang. Og det har livet til ungdommen og, konkluderer sogningen. Dagens eldre har levd et helt annet og tøffere liv, selv om mange nok har en bedre økonomi enn ungdom.

- Henger ikke på grep

KrFU mener det er behov for enda bedre rabattordninger for ungdom, til tross for at de allerede har tilgang til rabatterte ungdomskort og studentkort på buss og bane.

— Det er opprørende at ungdom må betale voksenbillett fra de er 16 år, mens eldre med etablert økonomi får billetten til halv pris. Det henger faktisk ikke på grep, sier Emil André Erstad.

Han kaller det urettferdig at alle personer over 67 år har rett på honnørbillett på buss og bane.

— Det er riv ruskende galt at de automatisk får halv pris på billetten uavhengig av inntekt. Da er det urettferdig at ungdom med vesentlig dårligere økonomi – som ikke studerer og ikke har rett på ungdomskort – må betale full pris.

Vil sette inntektsgrense

Han mener at enkelte pensjonister fortsatt skal ha mulighet til å få rabatt på kollektivtransport.

— De som er i en slik økonomisk situasjon at de har et faktisk behov for billigere billetter på bussen, må fortsatt få dette, sier han.

— Hvordan mener du en skal avgjøre hvem som har rett på honnørbillett?

— Det kan enkelt avgjøres ved å sette en inntektsgrense, der de som befinner under et visst beløp i måneden kan få honnørbillett.

Erstad mener forslaget kan være et viktig virkemiddel for å øke bruken av kollektivtransport blant ungdom.

— Dersom ungdommer opplever kollektivtilbudet som godt når de er unge, vil de forhåpentlig etablere gode vaner for bruk av kollektivtrafikk som de kan ta med seg inn i voksenlivet, sier KrFU-lederen.

Han forventer at enkelte vil reagere på utspillet fra ungdomspartiet.

— Når du fjerner eller reduserer et velferdsgode, er det naturligvis folk som vil reagere på det. Men vi ønsker å gjøre ordningen mer rettferdig, sier han.

- Setter stempel

Leder i Bergen eldreråd, Inger Johanne Knudsen, reagerer kraftig på forslaget fra KrFU.

— De er ikke på rett vei dersom de setter ungdom og eldre opp mot hverandre. Det er dessuten uhørt å sette et stempel på de med dårlig råd. Mange pensjonister ville nok kviet seg for å gå inn i en buss og vise at de er i den kategorien som har rett på rabatt. De som har foreslått dette, bør tenke nøye på konsekvensene, sier hun.

Hun tror dette forslaget også ville ført til mer inaktivitet og ensomhet blant de eldre.

— Mange eldre bruker offentlig transport for å komme seg ut og ikke være ensomme hjemme, og mange vil ha problemer med å betale full pris. Studentene har nok behov for gode ordninger for kollektivtransporten, men samfunnet må klare å opprettholde dette tilbudet som vi har hatt i mange år, sier hun.

- Usmakelig

Nestleder i Pensjonistpartiet, Terje Wold, kaller forslaget ufint.

— Dette er et usmakelig forslag fra KrFs ungdom. En minstepensjonist har ikke mye å rutte med, og dette vil føre til høyere regninger. Økonomien i landet er såpass romslig at vi har råd til honnørbilletter. Pensjonistene har jobbet og strevd gjennom et arbeidsliv, og de fortjener såpass, sier han.

Han mener ungdom og pensjonister bør likestilles når det gjelder rabatt på kollektivtransport.

— Mange skoleungdommer har dårlig økonomi, og jeg mener de bør få like vilkår som pensjonistene, sier han.