Hun var på vei fra Åsane mot sentrum da hun mistet kontroll over bilen ved inngangen til Eidsvågtunnelen søndag 10.41. I uhellet meide hun ned et brannslokkingsapparat, og alarmen gikk hos Statens vegvesen.

— Så da jeg ringte politiet like etterpå, visste de allerede at det var skjedd et uhell. Jeg spurte om det var flere jeg skulle kontakte, men damen hos politiet sa at det var unødvendig, forklarer Siljander.

Derfor synes hun det var overraskende å lese i BT i går at det var skjedd to ulykker på akkurat samme strekning tre kvarter seinere.

— Jeg synes det er fryktelig dumt at det kommer folk etter meg som blir skadet, når jeg faktisk har gitt beskjed, sier Siljander.

Salt eller ikke?

Men hos Vegvesenet har de ikke fått noen melding om glatt føre før 11.10. — Vi fikk først en del meldinger via veitrafikksentralen om brannslokkingsapparatet, og så etter hvert kom det frem at det var glatt. Da sendte vi sporenstreks ut en bil for å salte, men den kom to minutter etter at ulykkene var skjedd, forklarer Åge Haga, fungerende distriktsleder i Mesta, et selskap skilt ut fra Statens vegvesen som tar seg av strøing, salting og brøyting.

Mesta er ansvarlig for at veiene skal være minst mulig glatte. Haga innrømmer at det ofte er et problem å vurdere hvor og når de skal salte.

— Helst skal vi jo ha saltet på de rette stedene i løpet av natten slik at det ikke er glatt, men vi ønsker å holde veien så tørre som mulig. Det er ikke lett å treffe riktig. Det handler om skit, men også om sikkerhet, fordi saltet binder seg til vann og skaper fuktighet som kan skape ny glatte, forklarer Haga.

I forrige uke hadde BA et oppslag om en taxisjåfør som mente at manglende salting var en lek med folks liv.

— Etter det oppslaget fikk vi mange telefoner fra folk som mente at vi ikke må salte mer, så det er veldig delte meninger om dette, sier Haga.

På sommerdekk

Han mener for øvrig at en del bilførere må gå i seg selv i vinterkulden, og tilpasse både fart og dekk etter føret.

— Av og til lurer vi hva folk tenker på. Vi ser forferdelig mye dårlige dekk. Folk kjører gjerne rundt på sommerdekk nå om vinteren. Bilistene må også ta ansvar, sier Haga.

Politiet har ikke noe klart svar på hvorfor meldingen til Mesta ikke kom før 25 minutter etter uhellet.

— Vi gir beskjed etter hvert som meldingene kommer inn, men jeg vet at det kokte her søndag med flere ulykker og en redningsaksjon i Odda. I slike situasjoner må vi prioritere, sier operasjonsleder Ragnar Lyssand ved Hordaland politidistrikt.

Siljander kjørte med vinterdekk da hun mistet kontroll på bilen. Hun er usikker på farten, men vet at det var godt under 80 kilometer i timen.