— Jeg kjenner meg trakassert og er forbannet, sier Stein Sivertsen. Det er bare et par hundre meter å kjøre med den elektriske rullestolen til butikken der postkontoret ligger. Så starter utfordringene.

Nå har han levert inn anmeldelse til politiet fordi han mener han ikke har adgang til postkontoret på lik linje med andre borgere.

Sterke hender

Postkontoret, som ligger i Spar-butikken i NKP-gården (Fylkeshuset) i Bergen sentrum, har rullestolrampe. Men inngangsdøren krever sterke hender til å åpne.

Det har Stein Sivertsen. Derfor klarer han så vidt å styre rullestolen inn med den ene hånden, mens han holder døren opp med den andre. Oftest får han hjelp for å komme inn.

— Det er ikke verst for meg. Jeg hører til de minst funksjonshemmede rullestolbrukerne, sier Sivertsen.

Den tidligere gymlæreren ble rullestolbruker for fem måneder siden.

— Å få rullestolen var fantastisk. Jeg kommer meg ut. Nå har jeg nettopp vært på hyttetur. Men jeg føler meg tråkket på når det plutselig ikke er mulig for meg å hente en julepresang på Posten.

- Posten har syndet

— Det er tragisk at han ikke kan bruke sitt nærpostkontor på lik linje med andre. Skal vi gjøre samfunnet tilgjengelig for alle, må også Posten være tilgjengelig, sier Alf-Are Skog i Norges Handikapforbund i Hordaland.

I forbindelse med etableringen av postkontor i butikker inngikk Posten en intensjonsavtale med Handikapforbundet om sørge for å gjøre å gjøre tjenestene tilgjengelig for alle. Generalsekretær i Handikapforbundet, Lars Ødegård, er ikke imponert over oppfølgingen.

— Posten har syndet mot rullestolbrukerne. De er tydeligvis ikke viktige nok til å bli likebehandlet. Posten har ansvar for å velge steder som er tilrettelagt for alle, sier Ødegård.

Ifølge Handikapforbundet har også fylkeskommunen, som leier ut til butikken, et ansvar for å gjøre bygget tilgjengelig for alle.

Neste år trer den nye Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven i kraft. Den vil skjerpe kravet til tilgjengelighet.

Vil utbedre

— Vi vil vurdere om vi kan gjøre noe når vi vet hva dette dreier seg om, sier butikksjef i Spar i NKP-gården, Knut Fosse. Han synes anmeldelsen er merkelig og viser til at andre rullestolbrukere kommer regelmessig til butikkene

— Det er butikken som formelt sett har ansvaret. Men vi har et ansvar for å yte tilfredsstillende service til alle brukerne våre, sier informasjonssjef i Posten, Eivind Rossen.

Han vil nå ta kontakt med butikken for å finne ut hva som kan gjøres for å bedre tilgangen.

— Vi er også i full gang med utbedringer generelt i forhold til kravene om generell utforming som ligger i den kommende Diskrimineringsloven, sier Rossen.

Er det blitt vanskeligere å bruke Posten? Si din mening i kommentarfeltet under:

PORTEN TRANG: Stein Sivertsen er på vei til sitt lokale postkontor for å hente pakken han har fått. Inngangen er ikke tilrettelagt for rullestolbrukere. Nå har Sivertsen gått til politianmeldelse.
Knut Strand