Fancy Eyes UB består av seks ungdommer fra salg— og service VK1 ved Stord Yrkesskole. De ble årets Ungdomsbedrift da Ungt Entreprenørskap Hordaland inviterte til fylkesmesse for ungdomsbedrifter i går.

Med sitt bokstavelig talt vinnende blikk, danket Fancy Eyes UB ut hele 50 andre ungdomsbedrifter.

— Det har gått kjempebra. Vi har solgt over hundre par, røper Åshild Westerheim. BT besøkte de 51 standene i Bergen Kongressenter i går formiddag, før vinnerne ble kåret. Og det har virkelig ikke manglet på kreativiteten hos de unge, håpefulle, må vite.

Blikkfang

Ungdomsbedriftene skal gi elevene i den videregående skolen kunnskap om og forståelse for bedriftsetablering. Elevene skal gjennom skoleåret etablere, drive og avvikle en bedrift.

Med hjelp fra lærere og rådgiver eller mentor fra næringslivet.

Fancy Eyes UB har spesialisert seg på partyøyne, rett og slett. Linser i alle øyenfarger - og en selvlysende variant som sørger for at du aldri mer blir oversett på diskoteket, i hvert fall.

Men ikke alle har vært like begeistret for at en gjeng ungdommer fra Stord har fått øynene opp på folk. Enkelte optikere har uttrykt sin misnøye.

— Men vi har sjekket med Forbrukerrådet at det er forsvarlig. Så lenge vi ikke selger linser med styrke er det absolutt det, forsikrer Åshild.

For 305 kroner kan du altså bytte ut de blå øynene dine med et par grønne ý for eksempel. Fancy Eyes UB utmerket seg tidlig, ifølge en av dommerne, Siv Haveland. Hun er til vanlig interiørdesigner ved IKEA.

— De hadde en enkel stand og ingen tilleggsprodukter. Kanskje er det også et marked der ute for en bedrift som kun spesialiserer seg på linser, håper Haveland, og medgir at hun blir litt rørt av kreativiteten og det sterke engasjementet ungdommene utviser.

De fancy øynene var virkelig et blikkfang i kongressenteret. Ungdomsbedriftens bod var en av de få med kø foran.

Sjokkerte «oh my God» og fascinerte «Herreguuuuud» hørtes blant ungdommene som så Maren Eskeland posere for fotografen med selvlysende blikk.

Bader i suksess

— Skal du ikke ha deg en badehette? Du vet aldri når du får bruk for en. Det kan være plutselig, lokker Birgitte Nybø og Anne Marthe Økland fra Aquafit UB med sine bredeste smil.

Fjorårets Ungdomsbedrifts-vinnere, som da het UB Badehette, måtte nøye seg med andreplassen i år. Jentene stilte med badehetter i år også, men hadde utviklet ideen sin videre. De har jobbet mye med nettverket sitt, utarbeidet nettside med online handlekurv, og vurderer å utvide til å selge i Danmark og Sverige også. Salgstalentet er til de grader på plass, og hvem kan vel si nei til en badehette fra disse to?

— Vi har tjent rundt 24 000 kroner til nå, men har levert 200 badehetter til som vi ikke har fått pengene for ennå. Folk står i kø, forteller Birgitte og Anne Marthe fornøyde.

— Nå er vi ikke bare bestevenninner. Vi er kolleger også, jubler Birgitte.

Uten vann og drikke ý

— Føler du at du får i deg nok vann i løpet av en dag?

Det er Emil Jakobsen, markedsansvarlig i Aqueous UB som spør, og slenger kjapt på:

— Du bør drikke ca. to liter hver dag. Sammen med Beate Thomassen og Althea Riis fra Bergen Handelsgymnas, har han utviklet en vannflaske med tidsmåler, som til enhver tid hjelper deg å holde kontroll på hvor mye vann du har drukket ý eller ikke har drukket. 39 kroner koster den helsebringende flasken med drikketut, som rommer 0,75 liter.

Den kanskje mest helsebringende bedriften ble årets vinner i klassen for innovative bedrifter.

— Vi har dessverre ikke tjent så mye, innrømmer Emil.

— Men jeg har lært veldig mye, legger han ivrig til.

— Å stå på egne bein!