TRUDE HAUG

For det er overflater det handler om. Mønstrete overflater. De fem damene har nettopp vært på designmesse i London og vist seg frem, forteller de, og dukker frem fra forheng og hyller i det store rommet i Industrihuset på Møhlenpris. De har vist seg frem til gagns. Det var kjempegøy.

— Det var stor interesse for oss der borte. Engelskmennene elsker tapet, forteller Katrine Nylund, som tar imot oss sammen med Åsne Midtgarden. De har funnet ut gjennom erfaring at det går best når et par stykker snakker for alle fem. Ellers prater de bare i munnen på hverandre.

Alt kan få mønster

Nå er de i full gang med å følge opp suksessen fra London-messen med navnet 100 % Design, hvor de ble tildelt International 100 % Foundation Award, som gjorde at de fikk midler til å presentere seg bredere enn de hadde tenkt. Det er utrolig mye å følge opp, forteller de. Nå får de virkelig bruk for den kompetansen hver enkelt har.

Før holdt de på hver for seg. Men de har skjønt at det er mye mer effektivt å arbeide sammen. Alle har eksamen fra tekstillinjen på Kunsthåndverkskolen i Bergen, hvor de gikk ut for en ti-tolv år siden. Men nå driver de ikke på med tekstiler. Scandinavian Surface arbeider med mønstre på for eksempel laminerte overflater. De har spisebrikker ute i salg i mange forskjellige mønstre, og alt kan dekoreres - bord, stoler, ja til og med fly, mener de. Eller romferger. Og så har de et tapet som de produserer og selger selv.

Enkelt og elegant

Det henger bak i lokalet og lyser storblomstret og grønt. Det står ikke årets tapet med store bokstaver på den, men det er det den er. Årets tapet, kåret av magasinet Elle Interiør. Nå går de videre til den internasjonale Elle-konkurransen med kåring på møbelmessen i Italia. Tapetet finnes ikke på ruller, men kan kjøpes i store flak. Ti ganger ti meter er ikke noe problem, flirer de. Flere av dem er vant til å jobbe med teaterscener og store rom.

Og så er de representert på en stor norsk mønstring i Berlin hvor de har et tapet med et annet mønster. Ja, de er i bevegelse nå. Interessen for Norge i utlandet er stor. Det er vanskelig å si hva det er, men «simple and elegant» går igjen. Enkelt og elegant. Det er noe med friskt, lyst og nordisk, tror de.

De utenlandske magasinene var begeistret for bildene i katalogen deres, hvor de har satt mønstrene sine inn en norsk ramme med natur, stein og fjell, rein og rev, ja til og med elgen er med.

Designerne er fornøyde med lokalet sitt i Industrihuset på Møhlenpris. Silketrykkrammer ligger i hauger, stoffer i hyller, fargebokser i kasser og her og der dataskjermstasjoner. Her ligger også hundene til Hildegunn Anda, Sara og Ulf fredelig på noen fine mønstrete stoffer nede på gulvet.

Joker i ermet

Jentene forteller at de har fått en avtale med møbelprodusenten Landheim som de har solgt tre gardinmønstre til. Og så har de et par ting i ermet. Noe utenlandsk. De vil ikke fortelle, for de vet ikke helt hva som kommer ut av det ennå.

Det er smått med bergensdialekt blant de fem i sjette etasje i Industrihuset. Nesten alle landsdelene er representert. De har vært en gruppe i to år, men i Bergen har de vært i mange. Og nå er det begynt å skje noe. Når de har slått gjennom i utlandet, kommer de kanskje til å slå gjennom i Norge, ler de.

Over hodet på dem driver bakerne i syvende på med å lage boller og brød. Det banker og rister. Det har de vent seg til for lenge siden.

PROTOTYPER: Åsne Midtgarden (t.v) og Katrine Nylund har slått seg ned på prototypene sine. Dvs. bord og stoler med Scandinavian Surface' egen mønsterdesign. Bak på veggen Årets tapet.<p/>FOTO: KNUT STRAND
MØNSTRING I INDUSTRIHUSET: Alle overflatedamene på ett brett. Fra v. Ann-Tove Engenes, Åsne Midtgarden, Kristin Dybwad, Katrine Nylund og Hildegunn Anda.<p/>FOTO: KNUT STRAND