RUNE VALDERHAUG rune.valderhaug@bt.no

Robert Rastad har nå rukket å bli varm i trøyen som ny stasjonssjef for Braathens på Flesland. Han slo til da anledningen bød seg. For selv om han hadde det svært så bra som informasjonssjef i Bergen og omland boligbyggelag (BOB), har 31-åringen båret på en hemmelig drøm om å få jobbe i luftfarten.

— Jeg har hatt en sterk dragning mot luftfart hele livet. Hjemme på gutterommet hadde jeg både barnebøker om fly og mer avansert faglitteratur. Dessuten elsker jeg å fly, har alltid likt Braathens og gjerne valgt dette flyselskapet når jeg har vært på reise, sier Robert Rastad til Bergens Tidende.

Privilegium - Da jobben på Flesland ble ledig, jeg søkte og fikk tilbudet om den, var det ikke mye tvil. Det er et privilegium å få jobbe med det jeg brenner for, og som jeg synes er uhyre spennende. Her forener jeg jobb og hobby, og jobben blir en livsstil, sier Robert Rastad.

Robert Rastad er født i Kenya i Afrika med amerikansk mor og norsk. Han er både norsk og amerikansk statsborger, og har også noen barneår bak seg i Tanzania før han slo seg ned i Bergen for godt. De tre siste årene har han jobbet som informasjonssjef i BOB.

Smøre maskineriet Han mener selv at jobben med å lede Braathens store stasjon på Flesland blant annet er å være kontaktskaper og tenke helhet.

— Min jobb er å smøre maskineriet best mulig. Braathens har over 200 dyktige medarbeidere på Flesland. Stasjonssjefens jobb er å gi dem best mulig arbeidsforhold og være kontaktskaper mellom ulike grupper ansatte og andre aktører på Flesland. Dessuten tror jeg det er viktig å bruke tid på å løfte helhetsblikket og tenke fremover.

— På Flesland er Braathens det største flyselskapet med over 100 landinger og avganger daglig. Det betyr igjen at de fleste ansatte har fokuset rettet mot flyet og dagens avganger. Derfor er det nødvendig for meg å ha et tenke på stasjonens helhet.

Topp motivert- Har du ikke hatt betenkeligheter med å gå inn i en lederstilling i et flyselskap i økonomisk krise?

— Tvert imot. Den vanskelige situasjonen som Braathens har befunnet seg i, motiverer til innsats. Jeg er blitt imponert over lagånden og alle de topp motiverte medarbeiderne i Braathens. Min opplevelse så langt er at den vanskelige økonomiske situasjonen skjerper sansen hos de ansatte, men den begrenser oss ikke. Braathens har klart å tenke nytt, legge om, kutte ut noen ulønnsomme ruter, og heller fly der nordmenn ønsker å reise.

— Vi har satset på direkteruter til Spania og på bedre service både på forretningsklasse og økonomiklasse. På Flesland vil vi også satse mer på forbedret service på bakken. Blant annet vil vi få færre ansatte bak skranker, og flere ute på gulvet for å yte direkte servise overfor kundene.

Stabilisering Robert Rastad er spent på utviklingen i norsk luftfart de neste årene.

— For første gang opplever vi nå en trend der flytrafikken stagnerer samtidig som det er økonomisk vekst i landet. Etter en tid med overkapasitet og lave priser på en del innenlandsruter, tror jeg vi etter hvert vi oppleve en stabilisering av markedet, sier han.

TIL FLESLAND: – Det er det privilegium å få jobbe med det jeg brenner for, sier den nye stasjonssjefen til Braathens på Flesland, Robert Rastad. Her i aksjon i sin tidligere jobb i BOB. (ARKIVFOTO: ARNE NILSEN)