TOR KRISTIANSEN ØRJAN DEISZ (foto)

— Å sitte med veven og prate sammen gir ro i sjelen. Det er som en oase. Vi deler erfaringer, men trenger ikke prestere noe, sier Tone Nødtvedt, Sølvi Sandvik og Grethe Monstad. Med hver sin vev i armene synker de ned i stolene i stuen hjemme hos kursleder Eldbjørg Flesland (77). Vi har fulgt dem noen timer og sett hva de får til.

Fargenyanser

Med veven på fanget, godt støttet mot en pinnestol, tar kvinnene frem garn i alle fargenyanser. Den yngste er 53 år, den eldste 69. Her er ekte håndarbeid. De har først lært kunsten å karde, spinne og farge garn. Eldbjørg Flesland dro dem med ut i naturen for å plukke sopp, blåbærlyng, gress og løv. Det blir farger av slikt. Flotte, runde farger i mange nyanser.

Sølvi Sandvik og Tone Nødtvedt vever bilder etter tegninger av Borghild Rud fra Hans Aaneruds bok om Sidsel Sidserk. Tegningen er i sort/hvitt. Nå kan de velge akkurat den fargenyansen de selv synes passer. Ingen kan komme etterpå å si at det skulle vært litt mer rødbrunt her eller dypblått der.

Arnbjørg Handeland har valgt motivet «Soria Moria» av Theodor Kittelsen. Skoddehavet og vandringsstaven er på plass. Nå begynner slottet å ta form.

Påfyll av farger

— Å sitte med veven gir påfyll av farger. Vi får aldri nok, sier Arnbjørg Handeland. Hun skaper bevegelse, dybde og nærhet ved å legge lyse og mørke farger om hverandre.

Liv Utvik og Gerd Ulfsnes arbeider begge med et motiv av Odin i sort og hvitt. De har valgt kjøpegarn for at det denne gang skal gå litt raskere å få motivet ferdig.

Grethe Monstad har gitt seg i kast med «Ragnhilds drøm». Motivet skildrer den visjonen Harald Hårfagres mor fikk om landet som skulle samles til ett rike. 35 ulike grønnfarger planlegger hun å bruke i denne billedveven.

Ser naturen bedre

— Når vi går på kunstutstilling eller vandrer i naturen legger vi merke til fargenyansene på en helt annen måte enn før. På nye måter ser vi hvilken rikdom naturen er, mener Liv Utvik.

I 27 år har Eldbjørg Flesland drevet vevkurs i regi av Bergen Husflidslag. Utdannelsen har hun fra Kunsthåndverkskolen der ikke minst Ragna Breivik preget studentene. Hjemme på Flesland gård har hun gitt inspirasjonen videre til voksne, barn og unge. Ikke få barnehager og skoleklasser har vært innom gården gjennom årene. Nå fører familien noe av tradisjonen videre.

Landskapet ved sjøen bak flystripen ved Bergen Lufthavn er i seg selv en opplevelse. Litt dagslys faller inn på veven denne ettermiddagen, men alle tenner en ekstra lampe for å se trådene godt nok. Stor kyndighet trenges for å feste tusen løse ender og få det like pent på vrangen som på forsiden.

Løser verdens problemer

— Billedteknikken tar tid. Men mens vi sitter her og kjemper med kunstens utfordringer, løser vi verdens problemer, forteller Liv Utvik.

Kvinnene har selv sitt daglige virke i helsevesenet og skolen. Nå kobler de av med egne fargetråder og henter nye krefter i hobbyen. De slutter på kurset om våren og begynner igjen om høsten.

Eldbjørg Flesland har vevd mye gjennom årene. På veggen i den ene stuen henger en mektig vev av Lindarormen. Nå holder hun på med et bilde av Sigurd Jorsalfar som rir inn i Myklagard. Hun behersker så mange teknikker og har så mye kunnskap, at hun er verneverdig.

LYS: Tone Nødtvedt tenner en ekstra lampe for å se trådene godt nok.<p/>FOTO: ØRJAN DEISZ
FARGENYANSER: Kursdeltakerne har selv farget garn i flere runde nyanser.<p/>FOTO: ØRJAN DEISZ
VEVKUNST: Med kyndige hender får Sølvi Sandvik trådene på plass.<p/>FOTO: ØRJAN DEISZ