Som reisefølge på den lange ferden følger de to slepebåtene «Banak» og «Bryteren». En koblet foran, den andre bak. Ferden er beregnet å ta seks dager. Deretter gjør båtene vendereis og henter det neste av de to ferdige elementene.

Langtur

Veien fra dokken og ut på sjøen gikk etter planen. Nå er det sjøtransporten som er den store utfordringen. Ferden går innenskjærs helt frem til Bomløfjorden. Så bærer det rett ut i havgapet.

Med en vekt på 30.000 tonn sier det seg selv at det ikke er snakk om noen råkjøring fra kapteinens side. Beregnet hastighet er tre knop.

Bergens Tidende så lasten passere under Sotrabrua. På avstand så ikke kolossen så stor ut, men så var også mesteparten under vann. Det både frådet og skummet rundt lastskipene og frakten, så det var ingen tvil om at store krefter var i sving.

Slepebåtrederiet Buksér og berging står for transporten av elementene. Disse er utrustet med slepeutstyr dimensjonert for å tåle dårlig vær og en trekkraft på opptil 100 tonn.

— Hanøytangen er en fin plassering for avgang og bygging av elementene, men vi frykter motstrøm under slepet i Skagerak, sier Vetle J. Sverdrup.

Damer på slep

— Vi har døpt betongklossene etter de to kontordamene på Hanøytangen og i Bjørvika, forteller kranfører Egil Knutsen.

Han er blant dem som tirsdag ettermiddag sørget for at «Torill» kom seg trygt av sted.

Nå ligger en av damene alene igjen på Hanøytangen, men dersom alt går etter planen blir de snart gjenforent.

130 mann har siden oktober i fjor jobbet med forskaling, støping og jernbinding for å ferdigstille elementene. Forskalingssnekker Hugo Robertsen er en av disse.

— Endelig er vi ferdige. Det har kostet oss mye svette, smiler han.

Robertsen har lunsjpause i solen og nyter synet av den foreløpig tomme tørrdokken.

30.000 tonn betong

Helt ferdig er han riktignok ikke, fortsatt står fire elementer på byggeplanen. Neste sommer venter første familieforøkelse med to nye elementer. Hva disse blir hetende er foreløpig uvisst. De to siste elementene skal leveres våren 2008.

— De neste elementene er mer kompliserte å bygge, fordi formen har mer sving, forteller Robertsen.

Når alle elementene er på plass, settes de sammen til en tunnel. Hvert element veier 30.000 tonn, er 112 meter langt, 30 meter bredt og 10 meter dypt.

Sammen med to hollandske selskaper har selskapet Skanska Selmer kontrakt på bygging av senketunnelen i Bjørvika.

— Kontrakten har en verdi på i underkant av én milliard, sier prosjektleder Bernt Jensen.

De fleste av Skanskas ansatte på Hanøytangen er tilreisende. Kanskje er det også forklaringen på at noen har skrevet «Vål'enga» i oransje bokstaver på det ene elementet - uten at noen har protestert.

HELGE HANSEN
HELGE HANSEN