TRUDE HAUG

Den cubanske religionen har røtter i Afrika.

— Dette er en religion for «her og nå», ikke det neste liv, eller livet etter døden, sier antropolog Anne Engh. Hun har samlet materialet og skapt utstillingen «Santeria. Afrikanske guder i Havannas gater», som åpnet på Bergen Museums kulturhistoriske avdeling i går.

Engh fant ut at det finnes veldig lite informasjon i Norge om religionen santeria, og ønsket å gjøre noe med det. I to måneder reiste hun rundt og samlet gjenstander til feltarbeidet sitt for Universitetet i Oslo. Blant annet suppeterrinene som kraften til gudene blir oppbevart i.

Hun syntes det var synd at turister som oppsøkte Cuba kunne være der i fjorten dager og gå glipp av alle de uttrykkene for religionen som finnes på øyen. Som hvite klær til fest, perlekjeder, symbolske farger, danser og mye annet.

Hjelp til jobbintervju

— Santeria kom med slavetrafikken fra Vest-Afrika. Tekstene som de synger når de danser er fra språket til folkegruppen yoruba, og en nigerianer kan forstå dem i dag. De er ikke spanske, forteller Engh.

«Santeria er en religion som hjelper deg når du trenger det,» er et av sitatene i utstillingen.

— Dersom du gruer deg og vil ha hjelp til et jobbintervju, eller du har problemer i ekteskapet, kan du ringe med bjellen og påkalle den guden som steller med slike saker. Å få være frisk og leve uten sykdom er noe av det aller viktigste. Men en må huske å ofre noe som guden liker, forteller antropologen.

— Du får ikke noe uten å gi.

Krangler og elsker

De tjue gudene i santeria, santoene, representerer forskjellige områder av livet, og har faste personligheter. De «er akkurat som oss, de fester, krangler, drikker og elsker» siterer Engh.

Hun forteller at den katolske kirken ikke har vært glad i santeria-religionen, derfor er det visse paralleller mellom katolske helgener og santeria-gudene. De svarte slavene gjemte gudene sine bak de katolske helgenene. I dag dyrkes santeria av alle folkegruppene på Cuba.

— En må være innviet i religionen for å få tilgang på alle hemmelighetene. Og her finnes også elementer av svart magi, opplyser Engh, som ikke har lagt mye vekt på den siden av santeria. Det er en religion for det gode liv, slår antropologen fast. Eller på spansk, la vida allegra.