96 år gamle Aud Berg bor fortsatt hjemme i sitt eget hus, like ved Haakonsvern.

Første juledag satt hun og ventet på at hjemmesykepleien skulle komme og lage middag.

— De skal komme mellom 13 og 14. Jeg ventet og ventet, men de kom ikke, sier 96-åringen.

Hun trives med å bo i sitt eget hus og bruker tiden til å se TV, lese aviser og løse kryssord. Hun fyrer i ovnen selv. Frokost og kvelds klarer hun også å lage selv, men varm mat må hun ha hjelp til.

— Hun har prøvd å ordne med Fjordland-middagene selv, men da mister hun maten på gulvet når hun skal ta den ut av posene, sier datteren Kristin Kristiansen.

Derfor har moren fått vedtak på at hjemmesykepleien skal komme og tilberede middag hver dag.

Ventet i syv timer

Klokken halv syv første juledag hadde middagshjelpen fremdeles ikke kommet da datteren Karin Sivertsen snakket med moren. Hun prøvde å få tak i hjemmesykepleien.

— Men på det eneste nummeret de oppgir, svarer de kun om morgenen. Vi har ingen mobil eller et annet nummer vi kan nå dem på, sier Sivertsen.

Sivertsen var på Voss da hun snakket med sin mor på telefonen. Moren fortalte at hun begynte å bli kvalm.

— Hun hadde ikke spist mat siden frokost og var begynt å bli dårlig. Jeg ba henne legge seg nedpå, sier Sivertsen.

Etter å ha prøvd å nå hjemmesykepleien uten å lykkes, så datteren bare én utvei.

— Jeg sa til min mor at hun måtte trykke på trygghetsalarmen, sier Sivertsen.

Alarmen gikk hos legevaktsentralen klokken 19.00, som igjen varslet hjemmesykepleien. Klokken 20.30 kom hjelpen, da hadde 96-åringen ventet i over syv timer.

— Kan de ikke bare legge ned hele hjemmesykepleien? Dette er ikke noe hjelp for meg likevel, sier Berg fortvilet.

- Sterkt beklagelig

  • Det er sterkt beklagelig at noe sånt har skjedd, sier Finn Strand, kommunaldirektør for helse og omsorg i Bergen kommune.

— Hva tenker du om at man utløse trygghetsalarmen for å få middag?

— Hvis det ikke er noen annen måte å komme i kontakt med hjemmesykepleien på, er dette en utvei, sier Strand.

Han kjenner ikke til saken søndag ettermiddag. Mandag vil kommunen undersøke hva som har skjedd.

— Hvis det er slik at hjemmesykepleien ikke har kommet, skal det selvfølgelig ikke være sånn, sier Strand.

Sivertsen synes det blir misbruk av trygghetsalarmen å bruke den i slike tilfeller.

— Jeg tenkte at det var frekt gjort, for det gjaldt jo ikke livet. Men hvordan skulle vi ellers få tak i dem, spør hun.

Den uteblitte middagen første juledag fikk begeret til å renne over for døtrene.

— Dette er ikke første gang hjemmesykepleien ikke følger opp det som står i vedtaket, sier de to.

- Prøver å spare tid

Døtrene forteller om stadig kommunikasjonssvikt mellom dem som jobber ute, ledelsen i hjemmesykepleien i Olsvik og administrasjonen i Laksevåg.

— Lederen her i Olsvik skyldte på mange vikarer, men lederen må ta ansvar og lære opp vikarene, sier Kristiansen.

De to søstrene har opplevd at de har måttet fortelle hjemmesykepleien hva slags vedtak moren har.

— Ledelsen eller de som har vært her har ikke kjent til det, sier Kristiansen.

Strand kjenner ikke til hvilke vedtak som er gjort i denne saken og kan ikke kommentere dette.

— Etter det som har skjedd nå vet vi ikke om vi tør å stole på kommunens tjeneste lenger, sier de to døtrene. Har du spesielle erfaringer med hjemmesykepleietjenesten? Vennligst bruk kommentarfeltet under!