Et SAS-rutefly fra København til Bergen fikk problemer under landing på Flesland søndag ettermiddag.

En av passasjerene om bord, som ikke vil ha navnet sitt på trykk, forteller at stemningen i flyet endret seg da kapteinen fortalte over høyttaler hva som skjedde.

— Jeg begynte i hvert fall å tenke litt. Er dette slutten? Dør jeg nå? forteller passasjeren.

Flere av de reisende virket nervøse. Noen lo, ifølge passasjeren. Rett før flyet skulle lande på Flesland, tok kapteien på flyet ordet.

— Han sa at det var feil på vingeklaffene og at de skulle prøve å fikse det, sier passasjeren.

Måtte lande i høy fart

Flyet sirklet over Flesland i ti minutter før kapteinen avgjorde at flyet måtte lande til tross for problemene.

— Vi kunne ikke fikse klaffene og er dermed nødt til å måtte lande med en veldig høy hastighet, men slapp av, dette har vi trent på, sa kapteinen over høyttaleren.

Ruteflyet hadde en hastighet som tilsvarer om lag 300 kilometer i timen da det landet. Alt av bremser ble satt inn etter landingen og motoren ble satt i revers for å stoppe flyet.

Jobjørn Skatvold er leder for flysikkerhetskomitéen i Flygerforbundet. På telefon forteller han at 140 knop, eller 250 kilometer i timen, er normal landingshastighet for denne flytypen.

Passasjeren fikk tid til å tenke seg om før flyet var trygt på bakken.

— Jammen har jeg hatt et godt liv, tenkte jeg, men jeg var ikke redd. Dør jeg så dør jeg, forteller han.

Kapteinen tok seg tid til å forklare de reisende om landingen etter at han hadde fått flyet trygt ned på bakken.

Trent i simulator

— Dette gikk jo fint og dette har vi trent på mange ganger, sa kapteinen.

At han kun hadde øvd på denne type landing i simulator, kom først frem da det hele var over.

— Han fortalte oss flere ganger at han hadde øvd på slike landinger, men det var ikke før vi var landet at han sa på engelsk at han hadde øvd på dette i simulator. Luringen, sier passasjeren.

SLUTTEN? - Nå bare trøster han oss, tenkte jeg. Det er lett for fantasien til å ta overhånd i en slik situasjon, sier passasjer ombord i ruteflyet som måtte lande i høy hastighet på Flesland søndag ettermiddag. 
2211-TIPSER

Kapteinen stilte seg til rådighet for de reisende om noen skulle ha spørsmål til episoden.

— Utrykningslederen har ikke fått noen reaksjoner fra noen reisende etter hendelsen, sier sjef for lufthavnoperative tjenester, Aslak Sverdrup.

Uforglemmelig flytur

Flesland flyplass gikk i såkalt økt beredskap etter at flyet meldte fra om at det hadde tekniske problemer.

— Det jeg kjenner til, er at vi har hatt en hevet beredskap i løpet av dagen. Det var ikke videre dramatisk, sier Adelheid Nes som er lufthavnsjef.

Rett etter at maskinen hadde landet gikk Flesland tilbake til normal beredskap.

— Jeg syns det er viktig at kapteinen får litt skryt for hvordan han håndterte dette. Han er en skikkelig helt, sier passasjeren.

Etter turen takket han Kapteinen for en uforglemmelig flytur.

HARD LANDING: - Realiteten er at landingen gikk veldig bra. Takket være en varm, hyggelig og flink kaptein, sier passasjeren.
2211-TIPSER