EYSTEIN W. THUE

Karl Henriksen (48) var sjømann på 1970— og 80-tallet. De siste fem årene har en muskelsykdom gjort ham avhengig av rullestol. Så da Fjord Line inviterte tidligere sjømenn til sitt årlige tredagerscruise med MS «Jupiter», var Henriksen tidlig ute for å bestille en rommelig lugar.

— Jeg tok kontakt allerede før de hadde åpnet skikkelig for salg. Jeg har reist med denne Englandsbåten tre ganger tidligere og visste nøyaktig hvilken lugar jeg trengte. Jeg ga beskjed til dem som tok imot bookingen at jeg bruker en elektrisk rullestol og bestilte en luksuslugar, forteller Henriksen.

Pengene tilbake

Han sjekket inn i god tid før avreise i går ettermiddag. Men da Henriksen kom til lugaren sammen med sin personlige assistent Roger Grenby, skjønte han at noe var galt.

— Jeg kom ikke inn. Det var helt umulig. Jeg klarte ikke engang å snu rullestolen i entreen utenfor lugaren, forteller han.

Henriksen og Grenby tok kontakt med personalet og ba om å få booke om til en større lugar.

— Det var ikke mulig. De tilbød meg i stedet en handikaplugar. Denne er tilrettelagt for rullestolbrukere, men jeg trenger større plass, siden jeg bruker en pustemaskin. Så det takket jeg nei til. Da ga Fjord Line meg valget mellom en ny tur og pengene tilbake. Jeg valgte pengene.

Fjord Line beklager

Da det populære sjømannscrusiet la fra kai ved femtiden, tok Henriksen plass i en taxi som kjørte ham hjem til Askøy.

— Denne turen hadde jeg gledet meg til i fem år. Jeg irriterer meg grenseløst over ikke å få være med og treffe gamle kjente.

Informasjonssjef i Fjord Line, Atle Kvamme, hevder Henriksen bestilte en lugar som er egnet for normale rullestoler, ikke elektriske.

— Ifølge vår bookingavdeling har kunden fått den lugaren han bestilte. Men hvis han hevder det ikke er tilfelle, må vi tro ham og bare beklage det som er skjedd. Vi prøvde å gjøre det beste ut av situasjonen da han var kommet om bord, og tilbød en handikaplugar. Vi kunne ikke oppgradere ham til en større lugar der og da, slik han ønsket, siden de var opptatt, sier Kvamme.

Henriksen etterlyser mer kompetanse hos Fjord Line.

— Alle om bord er veldig behjelpelige, men jeg tror Fjord Line kunne hatt godt av en koordinator med ansvar for handikappete passasjerer. De som har ansvar for booking bør vite hvilke rullestoler som egner seg i de forskjellige lugarene.