Båtkjøperen syntes det var en god idé da Tollpost Globe ville kontakte takstmann for å vurdere skadene på båten. Helt til han selv fikk regningen på 3500 kroner.

— Når Tollpost Globe foreslo takstmann, falt det meg ikke inn at jeg måtte betale for det, sier Tor Inge Mjelde.

Betalt fraktforsikring

Båten kom til Bergen forrige uke, fraktet fabrikkny fra Trondheim av Tollpost Globe. Da Mjelde skulle hente den, oppdaget han mange riper og slitasje både på båt og motor.

Han nektet dermed å ta imot båten før det ble avklart hva som hadde skjedd.

— Jeg hadde tross alt betalt fraktforsikringen deres, forteller båtkjøperen.

I en e-post til Mjelde foreslo en ansatt i Tollpost i Bergen at en takstmann skulle se på skadene før de eventuelt leverte ut båten eller sender den i retur.

Senere kom det kontramelding fra Tollpost i Oslo, fordi de mente skaden måtte komme fra andre enn dem.

- Fraktet fra a til b

Siden det ikke var registrert skader i Trondheim, ville ikke Mjelde godta denne forklaringen. Han krevde derfor at en takstmann vurderte skadene før han hentet båten.

— Nå sitter jeg igjen med regningen for alt, båten, transporten, forsikring og takstmann, sier Tor Inge Mjelde.

Reklamasjonssjef Rita Zimmer i Tollpost Globe mener skadene er en sak mellom kjøper og selger av båten, ikke noe de er skyld i eller kan gjøre noe med.

— Derfor gikk regningen til båtkjøperen, sier Zimmer.

— Hvorfor bestilte dere takstmann?

— Han nektet å hente båten før takstmann hadde vært der, og vi kan ikke sitte der med en båt. Vi fraktet båten fra a til b, og er ikke ansvarlig for produksjonsfeil.

PÅ HENGER: - Når Tollpost Globe foreslo takstmann, falt det meg ikke inn at jeg måtte betale for det, sier Tor Inge Mjelde. Båten hans står nå på en henger i Sandviken, og Mjelde har selv begynt å fikse skadene. <p/>PAUL SIGVE AMUNDSEN (foto)