I fjor høst slo Magnus Jordfal og samboeren Pia Jøsendal til på NextGenTels gunstige studenttilbud på bredbånd. Paret ble lovet superraske to megabits linje til kun 398 kroner måneden. Alt var fryd og gammen, helt til paret i slutten av oktober flyttet inn i ny leilighet i Sandviksveien.

— Jeg ringte NextGenTel og spurte om det var lagt opp for bredbånd på den adressen. Det var det, og alt skulle være i orden i løpet av to-tre uker, sier Magnus Jordfal. Så enkelt var det ikke.

Torde ikke heve kontrakt

Nesten tre måneder etter innflytting, ventet paret fortsatt på å bli koblet opp til internett. Gjentatte henvendelser til kundeservice hos NextGenTel har ikke ført frem. Hver gang fikk de beskjed om å vente nye to-tre uker, uten at noe skjedde. Til slutt gikk paret lei, og sluttet å betale regningene på bredbåndet.

— Vi ville jo ikke betale for en tjeneste vi ikke får. Da kom inkassokravene, og beskjed om at abonnementet ville bli stengt hvis vi ikke betalte, sier Jordfal.

I frykt for å gjøre seg skyldig i kontraktsbrudd og bli påført straffegebyr, betalte paret regningene og fortsatte den endeløse ventingen.

Fredag i forrige uke hadde Jordfal fått nok, og ringte NextGenTel for å høre når de hadde tenkt å koble ham til igjen.

— Svaret var at de måtte sende en montør hjem til oss. Selve installasjonen skulle ta fem minutter. Men vi måtte regne med å vente tre til seks uker.

- Svært uheldig

Direktør Lars-Inge Alvær i NextGenTel sier han ikke vil kommentere enkeltsaker, men hevder likevel at Jordfals problem er tilnærmet enkeltstående tilfelle.

— Dette er heldigvis ikke ting som skjer ofte. De aller fleste tilfellene av flytting av abonnement skjer helt smertefritt, men det er selvsagt svært uheldig hvis slike ting som du forteller om forekommer, sier Lars-Inge Alvær til BT.

— Jordfal forteller om kjempelang kø på telefonen. Ved en anledning skal han ha brukt opp et kontantkort på 300 kroner, uten å få kontakt med dere?

— Ja, vi har dessverre hatt responstider så lange at vi helst ikke vil tenke på det. Nå har vi investert i et helt nytt callsenter, som skal gjøre ventetiden kortere. Brukere kan nå sjekke ventetiden på våre nettsider, sier Alvær, som avslutningsvis lover å ta kontakt med Jordfal umiddelbart for å ordne opp.

La seg helt flat

En halvtime senere ringer en strålende blid Magnus Jordfal, og forteller at han er lovet oppkobling samme dag.

— Nå hadde pipen fått en litt annen lyd. NextGenTel lover også å betale meg tilbake for alle månedene jeg har vært uten bredbånd, og jeg skal få gratis åtte megabits linje i to måneder. Så dette ble happy ending, sier Jordfal.

Direktør Lars-Inge Alvær sier det hele skyldtes et hendelig uhell, og litt kommunikasjonssvikt mellom Jordfal og kundeoperatør.

— Når kunder tar kontakt og forteller om problemer, gjør vi vårt ytterste for å ordne opp. Vi rydder ikke opp kun fordi BT ringer, sier Alvær.

Ifølge Forbrukerrådet hadde Jordfal full anledning til å heve avtalen.

— Hvorfor holdt likevel du ut så lenge?

— Det har selvfølgelig vært veldig irriterende, men tilbudet er svært bra når alt fungerer. Så nå får vi håpe at alt ordner seg, sier Jordfal.

INKASSO: Samboerparet Magnus Jordfal og Pia Jøsendal fikk ikke orden på bredbåndet etter at de flyttet. De nektet å betale for noe de ikke fikk. Da kom inkassokravene. <br/>Foto: RUNE SÆVIG