Køen ut av Bygarasjen i Bergen lørdag var så lang at Arne Fond måtte løse ny billett.

Han dro med sin kone til Bergen Storsenter for å handle inn til helgen, og de parkert i senterets garasje.

— Da vi var ferdige å handle, betalte vi for parkeringen, forteller Fond. Parkeringen kostet ham 25 kroner.

Overrasket

— Det er jo for så vidt en grei pris for parkering, sier han. Overraskelsen kom da han skulle kjøre bilen ut av anlegget.

— Vi brukte 10 minutter på å komme oss ned en etasje, forteller Fond som hadde parket i garasjens tredje etasje.

Deretter brukte vi tretten minutter på å komme oss ned til den siste bommen som leder ut av garasjen.

Ekstra billett

— Da jeg stakk kortet inn i automaten fikk jeg beskjed om at jeg måtte betale ytterligere 10 kroner, forteller han.

Jeg skjønner ikke hvordan det kan være lagt opp så dårlig. Arne Fond

Køen av biler bak ham var da blitt veldig lang.

— Jeg var jo heldig som hadde et bankkort på meg som jeg kunne bruke, sier Fond. Ifølge ham var det ikke alle bilistene som hadde det, noe som medførte at køen vokste raskt.

— Det er jo helt hull i hodet at man skal betale for å stå i kø, sier han. Jeg må si at jeg ble mektig provosert. De andre bilistene var like opprørte som meg. Jeg så folk stikke de samme kortene inn i automaten om og om igjen. Til slutt måtte en vakt komme og dirigere trafikken manuelt, forteller han.

— Det er for gale at man skal betale for noe sånt, særlig når man blir så eitrande sint i tillegg, sier han.

— Det er ikke de ti kronene som provoserer meg, men systemet de har i parkeringsanlegget. Jeg skjønner ikke hvordan det kan være lagt opp så dårlig.

Får tieren tilbake

Driftsleder i Bergen parkering, Alexandra Blomvågnes, forteller til bt.no at systemet ikke tillater parkeringsvaktene å åpne bommen når køen blir for lang.

Kommer han innom vakten neste gang han er på storsenteret, skal han få tieren sin tilbake. Driftsleder Alexandra Blomvågnes

— Vanligvis har man 10 minutter på å komme seg ut etter at billetten er betalt, forteller hun.

— Det er selvfølgelig veldig beklagelig at kundene ble sittende så lenge i kø at billetter gikk ut. Hadde han ringt på vaktknappen, ville vi selvsagt sluppet han ut gratis, fortsetter hun.

— Kommer han innom vakten neste gang han er på storsenteret, skal han få tieren sin tilbake, sier hun.