Bortgjemt, tilsidesatt, oversett og glemt står en desperat smilende Bertil og byr seg frem for halv pris. Innpakket i sølvfargede metallbokser, 74 i tallet, er Bertil pepperkaker veggpryd på Rimi, plassert like til venstre for den mer tidsriktige og mye hippere Ruccolasalaten.

Her og i andre butikker selges marsipangriser, smultringer, poser med assortert julesnop og mye annet til nedsatte priser. Men stablene med pepperkaker ruver mest i butikklandskapet.

Men ærlig talt! Er det noen som kjøper pepperkaker 352 dager før jul?

Kjendis kjøper en Bertil

— Næhei!!! utbryter Erlend Jørgensen.

Han virker på grensen til moralsk indignert over spørsmålet. Å kjøpe en boks Bertil pepperkaker til 21,45 kroner er helt, totalt, fullstendig utelukket.

— Jeg spiser ikke pepperkaker. Kun deig. Pepperkakedeig er jo godt.

De nærmeste minuttene, mens fotografen tar sine bilder, er det absolutt ingen som viser interesse for pepperkakeboksene. Ikke før en kjendis som lyn fra klar himmel kommer bort og lurer på hva fotografen holder på med.

Fotografen forklarer hvilket samfunnsoppdrag han er ute på. Den svært medievante kjendisen, som er ingen ringere enn Trond-Viggo Torgersen, lytter interessert.

Fotografen er så overbevisende at Torgersen plukker med seg en boks - barnebarna kommer jo på besøk snart – før han fortsetter handlerunden sin.

Noen minutter senere treffer vi på Torgersen igjen ved frukten.

Flink fotograf og selger

— Det var fotografen som satte meg på det. Ellers hadde jeg ikke tatt med en boks. Du er en flink selger, sier han til fotografen.

Vi rusler bort til kassen. Der finner vi Sjur Berge, som jobber her på Rimi i Vestre Torggate.

— Vi får solgt det meste. Godteri til halv pris går ut ganske fort. Spesielt sjokolade og julebrus.

- Hva går tregest?

— Jeg vil tro det er pepperkaker og valnøtter. Og pepperkakedeig. Det vi ikke får solgt, gir vi bort til barnehager.

For å finne ut mer om folks betalingsvilje, går vi tilbake og henter en boks Bertil, betaler for den og forlater butikken.

I tillegg til Rimi, er vi innom Kiwi i Vaskerelven og Mix-kiosken i BT-bygget. Alle selger de julesnop, pepperkaker og annet til halv pris. Det samme gjør Bunnpris i Inndalsveien.

Alle har nøyaktig samme prisavslag. Tilfeldig? Kanskje.

Ulovlig prissamarbeid?

Eller ser vi konturene av ulovlig prissamarbeid og kartellvirksomhet? Vi er fristet til å ringe Konkurransetilsynet. Men de er nok stengt for helgen.

Vi går til Galleriet, plukker frem Bertil og begynner å oppsøke tilfeldig forbipasserende. Vi spør hva de er villig til å betale for en boks pepperkaker i januar.

Det klareste og beste svaret får vi fra Mette Gilje.

— Jeg vil absolutt ikke ha noen som helst juleprodukt til hvilken som helst pris, slår hun fast.

— Jeg er ikke en veldig «julete» person. Jeg er kristen, og jeg synes at vi skal feire Jesus i julen. Den kommersielle norske julen er falsk og hul. Det er dette kose, kose, kose med den norske julen ... det er bare noe tull. Da jeg gikk over Torgallmenningen og så at de pakket ned pepperkakebyen, tenkte jeg «Yesss! Nå er julen over og 2012 endelig i gang!»

Kjøper du julesnop etter at julen er over? Skriv i feltet under.