Christer Larsen har alltid visst at han ville jobbe med film. Men det var Youtube som ga ham muligheten.

I 2008 startet han og studiekompisen fra UiB, Stian Hafstad, Youtube-kanalen Pistol Shrimps. Den første videoen ble lagt ut 3. oktober og het «Harry Potter and the Outkasts of Hogwarts», en tullevideo hvor duoen klipper seg inn i en Harry Potter-trailer. Videoen ble en suksess. Til nå er den sett 873.000 ganger.

— Det var en idé vi begge hadde hatt, hver for oss. MTV hadde gjort det før, sier Larsen.

Siden har det bare gått oppover for dem. De 124 videoene de hittil har lagt ut på nettstedet er til sammen sett 93 millioner ganger. Deres mest populære video er «Titanic Super-3D», en parodi duoen la ut tre dager etter verdenspremieren på 3D-versjonen av Titanic i april i fjor. Videoen ble spilt inn allerede i januar.— Vi visste lenge på forhånd at Titanic 3D kom på kino i april. Det gjelder å time videoer til store premierer, slik at det er mye interesse rundt dem, sier Larsen.

Youtube-suksessene har i alle fall hjulpet Larsen godt videre i karrieren. 25-åringen jobber nå som regissør og manusforfatter på fulltid i filmselskapet Flimmer Film. Pistol Shrimps-kollega Hafstad studerer i New York.

Verdens viktigste

Siden starten i 2005 har Youtube oppnådd å bli et av verdens viktigste profileringssteder. Både idrettsutøvere, skuespillere og musikere har ved flere anledninger fått sjansen etter imponerende videoer. Ikke minst skal superkjendis og ungpikemagnet Justin Bieber ha blitt oppdaget på den måten. Men samtidig har kampen om oppmerksomheten blitt stadig hardere.

— Gjennom medieoppslag får man nærmest inntrykk av at det er veldig enkelt å slå gjennom via Youtube, at artister for eksempel ikke trenger plateselskap eller oppmerksomhet i medier lenger. Youtube er viktig, men man må huske på at det nå er enormt mange som legger ut videoer av seg selv. Kun et veldig lite antall av disse blir oppdaget som følge av det, sier Ole Johan Mjøs, førsteamanuensis ved institutt for informasjons- og medievitenskap ved UiB.

Nylig passerte Youtube en milliard brukere månedlig og er i dag verdens tredje største nettsted. Hvert minutt lastes det opp 72 timer med innhold på siden som er en gigantisk jungel av innhold, med alt fra nokså håpløse amatørvideoer til ting godt over Hollywood-standard.

Vil du bli lagt merke til, må du enten ha enormt mye flaks, eller jobbe veldig hardt.

Norges første Youtube-kjendis

Det var noe enklere før. Lasse Gjertsen (28) fra Larvik hadde ikke engang hørt om nettstedet da han ble en Youtube-hit. Det var tidlig i 2006. Gjertsen var 21 år gammel og hadde en gigantisk, bustete hårmanke. Han hadde nettopp laget en video kalt «Hyperactive», der han gjennom kreativ klipping lager musikk av egne kroppslyder.En kompis lastet videoen opp på Youtube, og i løpet av kort tid ble den sett av flere millioner mennesker. Etter «Hyperactive» og en oppfølgervideo, «Amateur», ble Gjertsen Norges første Youtube-kjendis. Han fikk tilbud fra MTV og ble intervjuet av Wall Street Journal.

— Det var noe helt annet da enn nå. Det har skjedd utrolig mye på de få årene som er gått siden 2006, sier han i dag. Gjertsen viser til at nettsiden har vokst enormt og brukerne er blitt mye mer profesjonelle. De glade amatørene som dominerte i Youtubes barndom er ikke lenger fremtredende.

— Etter at Google kjøpte Youtube, er nettstedet blitt mye mer kommersialisert. Det er bare å se på hvilke videoer som er de mest sette nå. De er ikke laget av amatører, men av folk som Lady Gaga og Justin Bieber. De skulle egentlig ikke høre hjemme på Youtube, slik jeg ser det, sier Gjertsen.

Må selge seg

Christer Larsen sier at Pistol Shrimps har jobbet mye og målrettet for at filmene deres skal få mange visninger. Blant annet må nye videoer sendes med en spesialskrevet introduksjonstekst til delingsnettsider som Buzzfeed og Reddit samt toneangivende blogger. Målet er å skape en viral suksess, en video som blir populær gjennom deling på internett. Den koreanske rapperen Psys musikkvideo «Gangnam Style», som er blitt sett 1,5 milliarder ganger på Youtube, er et eksempel på det.

— Youtube-suksesser som «Gangnam Style» startet ikke opprinnelig på Youtube. Filmene ble delt gjennom andre sider, som Facebook, som igjen linket tilbake til Youtube, sier Larsen.

Derfor sender alltid Pistol Shrimps ut en link til videoen sin til rundt 50 nettsider. De sporer dessuten hvor en video har vært populær forrige gang, og passer på å sende sin neste video til samme adresse.

— Ser vi at videoen vår har gjort det bra i portugisiskspråklig land, så sender vi kanskje en link på portugisisk neste gang, sier Larsen.

Brukervennlig

Youtube ble startet i USA i 2005 av Chad Hurley, Jawed Karim og Steve Chen, og ble i løpet av kort tid den dominerende videoopplastningssiden på internett. Grunnen var blant annet at Youtube var langt mer brukervennlig enn konkurrentene. Man kunne laste opp og se videoer på nettet uten stor teknisk kunnskap, og spille av videoer rett i nettleseren uten å installere noe program på forhånd.

— Den kombinasjonen skapte nye muligheter for internett-brukerne. Dessuten kunne man bygge en video fra Youtube inn i på andre nettsider. Det har vært helt avgjørende for suksessen, sier Ole Johan Mjøs ved UiB. Youtube viste seg godt egnet til å dele musikkvideoer og ble populært å bruke sammen med Myspace, et sosial medium som slo an blant artister, band og fans.

Myspace gikk i den digitale glemmeboken, mens Youtube bare er blitt større og større – og lever godt i samspill med det som nå er verdens største sosiale medium, Facebook. Hver dag deles det 500 år med Youtube-innhold på Facebook.

Samtidig har Youtube i stadig større grad jobbet for å få reklameinntekter. Dette skjøt fart etter at Google kjøpte Youtube for 11 milliarder kroner i 2006.

Norske partnere

Fra februar i år har det også i Norge blitt mulig å være Youtube-partner. Det vil blant annet si at Youtube kan legge inn reklame før videoen, mot at videoens eier får en del av inntektene. Tradisjonelle mediehus som New York Times, TVNorge eller Bergens Tidende har alle opprettet slike partnerskap.

— Youtube vil jo tjene penger, så dette vil vi nok se mer av i fremtiden, sier Mjøs.

Det bekreftes av Googles administrerende direktør i Norge, Jan Grønbech, som også er toppleder for Youtube i Norge.

— Vi har endelig fått til norsk Youtube-side, som åpner for reklameinntekter i Norge. Her i landet dilter vi jo etter utlandet, og dette er mye vanligere i USA.

Lever av Youtube

Dennis Vareide fra Stathelle i Telemark publiserer videoer med utgangspunkt i onlinespillet Minecraft. Han har nesten 300.000 abonnenter og 80 millioner visninger på sin største Youtube-kanal. Det gjør at han som eneste nordmann kan leve av reklameinntektene fra Youtube.Han vil ikke si akkurat hvor mye han får i provisjon, men sier det er snakk om over 50 prosent av reklameinntektene.

— Jeg tjener greit på det, sier 23-åringen.

Verken Pistol Shrimps eller Lasse Gjertsen tjener penger på Youtube. Siden Pistol Shrimps tar utgangspunkt i parodier på filmer som «Harry Potter», «Ringenes Herre» og «Titanic» er det filmselskapene som stikker av med reklameinntektene.

Lasse Gjertsen sier han kunne blitt Youtube-partner og dermed fått reklameinntekter, men han ønsker ikke å gjøre det.

— Det hadde jo betydd at jeg hadde fått reklame foran alle videoene mine. Jeg har litt avsmak mot det, og jeg synes ikke det er verdt prisen, sier han.

Suzannes muskler

Men selv om det er mye vanskeligere å slå gjennom, er det fortsatt mulig å få en Youtube-hit, hvis du havner på den riktige siden på internett.

Suzanne Svanevik (17) fra Bergen er en av ytterst få norske kvinner som har gjort seg bemerket på nettsiden, da broren hennes i oktober i fjor lastet opp en video av henne mens hun trente crossfit, en treningsform som kombinerer styrke og kondisjon. Filmen «17 year old girl performing movements most guys can't do»er til nå sett av over ti millioner mennesker.— Det var rent tilfeldig. Jeg tror det er på grunn av navnet. Det vekker nysgjerrighet, sier Svanevik.

Som så mange andre Youtube-videoer ble crossfit-videoen hennes en suksess gjennom såkalt viral spredning. Det vil si at den deles på sosiale medier som Facebook og andre toneangivende nettsteder. I Svaneviks tilfelle var det WorldStarHipHop.com som skapte mye av trafikken. Den amerikanske nettsiden har 1,1 millioner unike brukere hver dag.

— En slik suksess skjer nok bare en gang i livet, sier Svanevik, som likevel har fortsatt å legge ut videoer av seg selv på nettsiden, men ingen av disse har vært i nærheten av samme visningstall.

— Youtube er uansett et bra sted å vise seg frem, og det er mange andre crossfitere som lurer på hva som skjer i Bergen, sier hun.

Der folk er

Lasse Gjertsen har ikke lagt ut Youtube-videoer på en god stund. Fra hjembyen Larvik håper han å bygge seg opp som animasjonsfilmskaper, og jobber for tiden med animert kortfilm.

Han synes brukervennligheten var bedre før alt ble tilpasset Googles layout, og er lei av at Youtube-brukerne blir påprakket det nokså mislykkede sosiale mediet Google plus. Han er likevel ikke i tvil om at når kortfilmen hans blir ferdig, skal også den ut på Youtube.— Det er Youtube som er mediet hvis man vil vise frem denne type filmer. Det er der folk er, sier han.

Hva er din Youtube-favoritt?