ELISABETH LANGELAND MATRE BJØRN ERIK LARSEN (foto) elisabeth.matre@bergens-tidende.no

Hjalmar Lerøen (78) elsker båter, motorer, propeller og det meste som hører havet til. Og ved Bergen Maritime Vernelag – som startet i 1977 – hører han hjemme.

Sammen med 12-15 andre oppslukte sjeler tilbringer han mye tid ved verkstedet i Sandviksboder – der de sjøglade mannfolkene også åpnet museum i sommer.

Kan''kje regne i timer Tirsdag kveld er gutta garantert på plass. Det er den store felles mekkedagen. Time etter time putler de på med hver sine oppgaver, prater litt, ler mye – og runder av med vafler og kaffe.

Det knirker i de store dørene. Diesellukten kiler i nesen sammen med gammelt tre, hav, tobakk og oljete kjeledresser.

Men før vi får se nærmere på verkstedets pågående prosjekter, blir vi beordret til museet, som ligger vegg i vegg.

Hjalmar og de andre geleider oss stolt gjennom fiks ferdige motorer, damppumper og propeller i alle farger og fasonger. Hvor mange timers arbeid som ligger bak rehabiliteringen?

– Nei, det tø''kkje vi tenke på. Vi kan''kje regne i timer, vet du. De kjeledresskledde trekker på skuldre og smilebånd. Kanskje vi skal spørre konene hjemme?

Miksmaster i vinduskarmen Hundre påhengsmotorer står utstilt i museet. 55 ulike merker. En stor samling, ifølge de 15 karene.

– Her er min favoritt, sier en av dem og peker på en påhengsmotor som i en håndvending kan gjøres om til motorsag. Praktisk. I naborommet står noen svære dingsebomser.

– Dette er en stille motor. 4-takts glødemotor fra 1904 som varmes opp ved at du fyrer opp sånn og sånn og ¿ forklarer Arne Hatland (65) ivrig, og legger til at «denne kunne til og med du klart å starte på en god dag».

I vinduskarmen finner vi – av alle ting – en turkis miksmaster.

– Ja da, vi ordner mye forskjellig. Motorsager og litt sånn, forklarer Jan Arve Osnes og tar frem rullingsen. Praten glir fort over på båt igjen.

– Her har du en Rubb, og der borte er en Union, og dette er en semidieselmotor og ¿Jan Arve forklarer villig vekk.

– Men gje no damen litt fred, då, ler resten av kjeledressgjengen så det runger i treveggene.

Slengt i en container – Få med at museet er åpent hver søndag fra 13-tiden, påpeker de.

Men hvor kommer de gamle klenodiene fra før de havner i Bergen Maritime Vernelags trygge favn?

– Noe ligger i havet, og blir hentet av dykkere. Annet får vi av folk som bare har det liggende, men mye finner vi på søppelhaugen, forteller primus motor og eier av den unike samlingen, Gunnar Mikkelsen.

– Her forleden hadde vi et ektepar på besøk, og jeg ville vise dem en spesiell Eska-motor jeg hadde funnet i en container, forteller han. «Å, det var jo jeg som kastet den» var svaret fra gjesten, som viste seg å ha en annen motor på lur også ¿

Mer synlig – Vi har vært ganske usynlig lenge, men nå begynner det å skje ting. Vi skal blant annet gjøre mer på skipselektronikk, forteller Mikkelsen.

Kommende onsdag skal de demonstrere en av motorene for Rieber Eiendom når maskinhallen i Solheimsviken åpner.

På verkstedet står veteranen Jon Carlsson (79) og pusser på en svær, grønn Alfa-motor. Målet er å få den fiks ferdig til 80-årsdagen.

– Jeg tror det skal gå bra. Skal vi ta en test? inviterer Jon etter et solid, oljete håndtrykk.

D-dunk, d-dunk, d-dunk, d-dunk ¿jess!