— Hele mannskapet er i fin form, forsikrer vakthavende redningsleder Nils-Ole Sund ved Hovedredningssentralen på Sola til bt.no.

Stor slagside

"Ice Bear" holdt seg fortsatt flytende da redningshelikopteret fra Island dro fra området, men skipet hadde slagside på 50 grader.

Det var ved 02-tiden i natt at fryseskipet "Ice Bear" fra Florø fikk slagside 80 nautiske mil øst for Island. Hovedredningssentralen fryktet at skipet kunne gå ned.

— Vi fikk melding klokken 01.45 om at "Ice Bear" hadde fått slagside. Til og begynne med virket det som om mannskapet hadde situasjonen under kontroll, men ved 05-tiden endret dette seg. Da fryktet vi det verste, sier Sunde.

Skulle til Latvia

Islandske myndigheter sendte i natt et helikopter til den havarerte Florø-båten. Flytiden er cirka en time. Det er vanligvis liten trafikk i dette området øst for Island.

"Ice Bear" var på vei fra Island til Sverige og Finnland med fisk da uhellet skjedde.

Besetningen på skipet består av en islending og fem mann fra Baltikum. "Ice Bear" eies av Florø-rederiet Ice Reefers.

Ved rederiets hovedkontor i Florø jobber det fire personer.

— Det er for tidlig å si hvilke konsekvenser havariet vil få for rederiet, forteller daglig leder Leif Pedersen i Ice Reeferers.

— "Ice Bear" er en liten frysebåt som frakter fisk. Vi har tre andre båter i drift, opplyser Pedersen.

Skipet var på vei fra Neskaupstaour på Island til Sverige og Finnland da det havarerte. Lasten består av 879 tonn sild. Skipet har også 36.000 liter drivstoffolje og 4.000 liter smøreolje om bord.

"Ice Bear" eies av selskapet Tradewin LTD i Panama, men er registrert i Måløy i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS). Fartøyet er på 1 050 bruttotonn. Skipet ble bygget av Kaarbø Mekaniske Verksted i 1969.

I HAVSNØD: Florø-skipet "Ice Bear" er i havsnød øst for Island.
FOTO: FRANK IVERSEN, SP SHIPBASE