Ikke uventet tok trafikken over Askøybrua seg opp etter at det ble gratis å kjøre over fra 18. november i fjor.

Nå viser målinger at trafikken økte med 33,4 prosent siste halvår i fjor, sammenlignet med samme periode året før, melder Askøyværingen

Da Nordhordlandsbroen ble gratis, økte trafikken med nærmere 40 prosent. Vegvesenet hadde derfor regnet med økning også til og fra Askøy.

— Det var ikke uventet med en vekst på mellom 20 og 40 prosent, sier Per Steffen Myhren i Statens vegvesen til lokalavisen.

- 15.000 biler i døgnet

For hele fjoråret endte trafikken over Askøybrua på et gjennomsnitt på 14.435 biler i døgnet. I år ligger tallet på omkring 15.000 biler per døgn. Men siden bompengene forsvant i november i fjor, kan hele 2006 vanskelig sammenlignes med dette året som helhet.

Ifølge Askøyværingen har ikke trafikken i rushtiden økt veldig mye, og vegvesenet antar derfor at det er fritidsreiser som har økt mest. Og fortsatt har broen god kapasitet. Vegvesenet mener nemlig Askøybrua vil tåle så mye som 30.000 biler i døgnet.

Broen kan dessuten utvides.

— Vi har muligheter til å lage Askøybrua om til tre felt ved å ta dagens gang- og sykkelvei til bilvei. Da må man lage en ny gang- og sykkelvei som henges på utsiden av broen, sier Myhren til Askøyværingen.

Hvor blir de av?

Den økte trafikken over broen har også bydd på et lite mysterium: Hvor tar alle bilene veien, og hvor kommer de fra?

— Tellepunktet vårt i Damsgårdstunnelen forteller om en viss økning, men den er ikke på mer enn mellom 1500 og 2000 biler i døgnet. Altså reiser ikke alle til byen, sier Myhren.

Bruker du broen mer etter at det ble gratis? Si din mening i kommentarfeltet under.

ØKNING: Trafikken over Askøybroen har tatt seg kraftig opp.
BERGENS TIDENDE