– Vi var ikke forberedt på at søknadene skulle begynne å tikke inn med én gang, sier kommunikasjonsdirektør Ingrid Færøyvik i Fjord1 Nordvestlandske, som skal kjøre Bybanen.

En uke etter at selskapet la ut stillingsbeskrivelser på sine nettsider, har de fått inn 63 søknader til stillingene på Bybanen. 20 personer vil bli trafikkledere, mens 43 vil bli vognførere.

Vil ha trygge jobber

– Vi ble kjempeoverrasket da tallene tikket inn. Responsen har vært overveldende. Det er utrolig gøy at det finnes så mange engasjerte bergensere som ønsker å jobbe i Bybanen, sier Færøyvik

Stillingene vil ikke bli lyst ut i media og annonsert før i begynnelsen av august, med søknadsfrist i slutten av måneden. Færøyvik ser ikke bort fra at finanskrise og usikkert jobbmarked kan ha hatt betydning for interessen.

– Jeg har ikke sett på søknadene, så det er vanskelig å si. Men generelt ser vi at folk er interesserte i trygge jobber, og dette er jo i den kategorien, sier hun.

– Hva slags folk skal dere ha?

– Vi søker personer som i tillegg til faglig bakgrunn er blide og trivelige — kundefokuserte, kan du si.

Lyser ut 36 stillinger

Fjord1 skal ha ti trafikkledere og 26 vognførere på plass i løpet av september og begynnelsen av oktober. Da starter opplæringen, og når den første vognen står klar tidlig i desember begynner testkjøringen.

– Interessen viser at dette er et prosjekt som bergenserne ser frem til og ønsker, mener Færøyvik.

Tidligere i ettermiddag kom meldingen om at Kaigaten omsider er åpnet for trafikk - men bare for fem uker.

Har du vurdert en jobb på Bybanen? Diskuter saken i kommentarfeltet.

ANTREKK: Vinnerdesignet fra konseptet «Banen vår».