— Dessverre er det vanlig med ulykker i livbåter. I løpet av en tiårs periode har over 100 sjøfolk dødd på denne måten, og det er flere enn tallet på dem som er reddet ved hjelp av livbåter, sier sikkerhetsinstruktør Arne Sagen som har arbeidet spesielt med livbåter.

Han karakteriserer ulykken på MS «Nordkapp», der 52 år gamle Kurt Madsen fra Norheimsund omkom, som unødvendig.

— Jeg er fortørnet over det som har skjedd. Spesielt siden det i løpet av de siste årene har vært så mye diskusjon rundt sikkerheten i forbindelse med låring av livbåter, sier han.

Har fått nye rutiner

Ulykkene skjer ofte når mannskapet går om bord i båtene under låringen.

Kaptein John Tindvik på MS «Nordkapp» er kjent med at det skjer mange slike ulykker. Han mener skipet hans har god sikkerhet.

— Dette er noe vi gjør daglig. For noen år siden fikk vi strengere regelverk. Blant annet ble det slutt på å øve på låring av livbåtene med folk og mannskap om bord, sier kaptein John Tindvik på MS «Nordkapp».

52-åringen som omkom søndag morgen skulle sjekke livbåtene om bord på hurtigruteskipet da han falt i vannet. De to andre låret livbåten for å få tak i ham, men på vei opp røk en vaier slik at livbåten falt 20 meter rett ned på havet igjen, og mannen døde. En 38 år gammel mann fikk alvorlige bruddskader i fallet.

Krisehjelp

— Er det ikke litt spesielt at en wire kan ryke tvert av?

— Jo, det er det absolutt. Men jeg kan ikke si mer om omstendighetene rundt ulykken. Etterforskningen blir tatt hånd om av politiet, sier Tindvik.

MS «Nordkapp» har fortsatt sin ferd sørover og vil ankomme Bergen i kveld som normalt. Verken mannskap eller passasjerer har valgt å avbryte reisen.

— Vi har fått svært god oppfølging både av politi, prest og kriseteam etter at dette skjedde, sier Tindvik.

Det blir sjøforklaring i Bodø torsdag 3. mars.