I løpet av torsdag denne uken kom det inn 175 samtaler til nødnummer 112 ved Hordaland politidistrikt. Kun seks av henvendelsene førte til at politiet slo alarm.

Nå ber politiet folk tenke seg grundig om før de slår sifrene 1-1-2. Politiets nødnummer skal brukes — som navnet tilsier - i nødstilfeller.

— Problemet er at veldig mange bruker 112 som et vanlig nummer til politiet, sier politiinspektør Geir Gudmundsen til Bergens Tidende.

I hele fjor fikk politiet 73.000 henvendelser til nødtelefonen. Ca. 2000 kom fra det politiet karakteriserer som mennesker i reell nød. Det tilsvarer i underkant av tre prosent av alle henvendelsene.

Blokkerer linjen

— Folk tenker ikke gjennom at de blokkerer for folk som er i reell nød. I den grad publikum ønsker at politiet skal kunne betjene mennesker i virkelig nød, må de ikke ringe 112 unødig, sier leder av operativ seksjon ved Hordaland politidistrikt, Nils Gunnar Drange, til Bergens Tidende.

BT besøkte i går operasjonssentralen ved politikammeret. Tjenestefolkene på jobb får store doser av distriktets elendighet rett inn til seg. Men de hører også mye visvas.

Mange innleder slik: «Det er ikke direkte nød dette, men ...». Så fortsetter de med å spørre etter det egentlige nummeret til politiet. Noen har et åpenbart behov for å snakke med noen. Det kan være personer med psykiske problemer, eller andre. Noen har fått telefonen sin sperret, eller de mangler sim-kort på mobilen. Nødnummeret er det eneste de kan ringe.

Falske meldinger

Rett som det er ringer folk inn falske nødmeldinger. Andre meldinger kommer fra barn som ikke helt skjønner hva de gjør. Noen personer kan ringe 30 ganger etter hverandre. Men de fleste som ringer 112 er mennesker som sannsynligvis gjør det fordi det er lettvint, og som slett ikke har en sak det haster så voldsomt med.

Spesialmedarbeider Inger Myrtvedt på operasjonssentralen fikk en annerledes oppringning i går. En liten gutt hadde mistet fotballen sin. Myrtvedt spurte om gutten syntes han kunne bruke nødnummeret til en slik henvendelse.

— Dette er nød, svarte gutten kontant.

Vil være forståelsesfulle

Nødtelefonen er for folk som trenger politiets bistand for å redde liv, helse og eiendom, for eksempel ved trafikkulykker, vold og pågående innbrudd.

— Folk som føler at de er i nød må likevel ikke la være å ringe, av frykt for å misbruke nummeret. Jeg har oppfordret tjenestefolkene til å være forståelsesfulle. For jeg ser at det kan være et misforhold mellom publikums og politiets oppfatning av hva som er et nødstilfelle, sier Nils Gunnar Drange.

— Hva gjør en familie som kommer hjem en kveld og oppdager at de har hatt innbrudd?

— Da vil jeg oppfordre dem til å bruke det ordinære nummeret til politiet. De kommer frem på den måten også, sier Drange.