Dette blir sannsynligvis noen av de merkbare konsekvensene for flypassasjerene til og fra Flesland dersom SAS kjøper Braathens, slik Konkurransetilsynet nå har godkjent.

Verken i SAS eller i Braathens vil man å si noe om det fremtidige trafikksystemet dersom det blir en endelig avtale om oppkjøp av det konkursrammede Braathens. Men selv om begge selskapene skal bestå, vil et oppkjøp der SAS får full kontroll over Braathens, få merkbare konsekvenser for passasjerene.

Bergen — Oslo

Innenrikssjef i SAS, Johnny Skoglund, bekrefter overfor Bergens Tidende at det kan bli færre avganger på den tradisjonelle gullruten mellom Bergen og Oslo. Men han vil ikke si noe om hvor dramatiske kuttene kan bli.

— Dagens overkapasitet skal bort. Det kan bety færre avganger mellom Bergen og Oslo. For også på denne ruten er det fremdeles betydelig grad av overkapasitet, sier Skoglund.

Vinge mot vinge

I dag er det 25 avganger hver vei mellom Bergen og Oslo. SAS flyr 14 ganger, mens Braathens 11. Ifølge SAS-ledelsen vil man fjerne avganger der SAS-fly og Braathens-fly hver dag flyr nærmest vinge mot vinge med tusenvis av tommer seter mellom landets store byer. Begge selskapene skal fortsatt fly Bergen - Oslo, Men totalt blir det færre avganger, og samtidig en annen fordeling på avgangene enn i dag.

Kutter Bergen - London

Førstkommende søndag takker det heleide SAS-selskapet Air Botnia for seg på direkteruten Bergen - London, som har vært fløyet i tett samarbeid med SAS. Bergen. Etter det Bergens Tidende kjenner til, vurderer SAS i stedet å la Braathens få operere alene på denne ruten, og øke fra en til to avganger hver dag fra neste sommersesong. I vinter blir det ingen direkte SAS-rute fra Bergen til London.

Ut av Amsterdam

SAS er heller ikke interessert i at Braathens opprettholder sin suksessrike direkterute mellom Bergen og Amsterdam. Denne ruten flys i dag tre ganger daglig i samarbeid med nederlandske KLM.

Braathens skal fly Amsterdamruten frem til april neste år. Deretter blir det trolig slutt. SAS ønsker nemlig ikke å sende Bergens-passasjerer som skal videre ut i verden via Amsterdam med konkurrerende selskaper. I stedet vil SAS føre Bergenspassasjerer gjennom sitt eget internasjonale trafikksystem via København. Derfor skal Braathens ut av Amsterdam-ruten, mens SAS setter opp minst en ekstra avgang mellom Bergen og København.

Et oppkjøp av Braathens kan også føre til færre avganger mellom Bergen og Stavanger, som i dag flys 22 ganger daglig av Braathens og Widerøe i samarbeid med SAS. Også Braathens 13 avganger mellom Bergen og Trondheim vil bli vurdert.