Bakgrunnen for kursendringen er den nye tilleggsutredningen Statens vegvesen har kommet med. Som BT skrev rett før jul, har veivesenet flyttet den midtre traseen lengst mulig vest på sørsiden av Bjørnafjorden. Slik demper de konflikten med bosettinger og hytteområder i tillegg til konflikten med Sjøforsvaret som bruker fjorden som øvelsesarena.

Dermed mener veivesenet forholdene ligger bedre til rette for den omstridte fem kilometer lange flytebroen over Bjørnafjorden.

— Disse nye endringene er viktige for de beslutningene som skal tas, sier Monica Mæland (H) til BT.

Tidligere har Bergen gått inn for indre trasé. Byrådslederen mener forutsetningene for det svaret de ga tidligere nå er endret betydelig.

— På grunn av de opplysningene som kommer frem nå, mener jeg det er grunn til å sende inn en annen vurdering fra Bergen sin side.

Ingen motargumenter

Mæland lister opp argumenter for det midtre alternativet:

  • Den midtre traseen koster det samme, og er kortere. Det finnes ikke noen grunn til å argumentere for det lengste alternativet. Vi ønsker at det skal gå fortest mulig mellom Bergen og Stavanger, og få knyttet regionene så tett sammen som mulig.
  • At den midtre traseen fremdeles forventes å koste 300 millioner mer, 19,3 mot 19 milliarder, mener hun ikke er et godt motargument.
  • 300 millioner i denne sammenhengen er lite når man kan spare 17 minutter i kjøretid og favne flere mennesker.
  • Tidligere har et av argumentene for den indre traseen vært at denne i større grad vil avlaste Bergen sentrum for biltrafikk. Mæland går likevel for den midtre traseen.
  • Uansett hvilket alternativ man velger så må man finne andre løsninger for Bergensdalen.

Kaller inn til møte

Byrådslederen skal snart kalle inn alle gruppelederne i bystyret til møte sammen med veivesenet. Der håper hun de kan komme til enighet om et nytt innspill til E39 fra bergenspolitikernes side.

Høringsinnspillet de sendte inn sist mener hun er fattet på manglende grunnlag.

— Jeg vet ikke om vi får komme med en ny høringsuttalelse til regjeringen, men vi står uansett fritt til å sende innspill. Dette er den viktigste samferdselssaken for Vestlandet. Det er vi som bor her, det er vi som skal bruke den veien og betale for den. Det må være viktig hva vi mener om den.

Kan fort snu

Arbeiderpartiets gruppeleder, Harald Schjelderup, er ikke fremmed for et bromøte.

— På bakgrunn av veivesenets nye anbefalinger setter vi oss selvsagt når som helst ned og diskuterer saken med de andre partiene. Tverrpolitiske løsninger om store samferdselsprosjekter er alltid å foretrekke.

Han sier de ønsker en fergefri løsning som raskest mulig lar seg realisere både teknisk og økonomisk.

— Når Ap tidligere har gått inn for den indre traseen, har det vært fordi utredningene konkluderte med at dette var den raskest realistiske løsningen å kunne gjennomføre.

Politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet, Sigrid Brattebø Handegard (Sp), sier regjeringen ikke legger opp til ny runde med høringer.

— Det er fullt mulig å komme med innspill, men det blir nok ikke noen formell høringsrunde på dette.

Si din mening i kommentarfeltet under!

BYRÅDSLEDER: Monica Mæland lister opp argumenter for det midtre alternativet: ARKIVFOTO: KRISTIAN JACOBSEN