Magedansforeningen Zamila påstår at magedans er godt for kropp og sjel. At den får frem kvinneligheten, og at du får god kontakt med underlivet.

Hvem vil ikke det? Kanskje noe å se på, dette? I BIKS-gården i Olav Kyrres gate er elleve kvinner klare for magedansens mysterier. Bare et fåtall viser bar mage, men desto flere har fargerik, klirrende hoftepryd.

De nye magene har stilt seg opp foran speilet. Konsentrasjonen er på topp. Øynene opp og ned i speilet. Det preikes. — Hvor har du kjøpt det stilige sjalet, det må jeg få prøve etterpå.

— Jeg kan skaffe deg ett jeg, altså.

Instruktøren går i gang med oppvarmingen. Klirr, klirr, klirr fra hoftene. Kroppene beveger seg rundt i et rolig, behagelig tempo.

— Opp, ned, opp, ned. Bak, frem, bak, frem, roper magedansinstruktør Sigrid Sylte.

Hvordan klarer de alt dette på en gang? - Så tar vi sirkel. Så åttetall og sirkel igjen. Dere er kjempeflinke. Dette er en øvelse mange sliter med. Dere får det kjempe bra til.

Instruktør Sylte forklarer og danser med et flott vinrødt sjal rundt hoftene. Uten klirr.

— Dette er en veldig fin mosjon, forteller Rigmor. J. Orrestad. Hun er en av de nye magedebutantene.

Noen av kvinnene har fått dreisen på hoftene, rumpen og magen. Andre står der med stive kropper, og klarer ikke helt kombinasjonen.

— Jeg føler meg som en stokk, men det begynner faktisk å komme seg. Denne dansen er annerledes enn andre ting. Dessuten er det godt for ryggen, forklarer Eva Anne Hope. En annen magedebutant.

— Vi blir bevisst på holdningen vår, sier en konsentrert Rigmor.

— Norske kvinner er ikke så myke i hoftene. I Midtøsten, der dansen kommer fra, er det andre tradisjoner for bruk av kroppen. Det er viktig å gå og bevege seg som en dame, forklarer Azadeh Badiee, styreleder i Zamila.

Nei, vi er nok stive som stokker de fleste av oss ... Magedans er et upresist begrep. Det heter bare dans på arabisk, og er kanskje en av de eldste danseformene som eksisterer. Hofter, bekken og armer brukes mer enn magen. Magedans passer for kvinner i alle størrelser. Men det skal helst være litt å se på.

— Du skal vel helst ha kvinnelige former. Det vises ikke så godt med magerulling når du er tynn. Da ser du ikke bevegelsene ordentlig. På denne øvelsen brukes forresten knærne mest, man behøver ikke anstrenge rumpeballene i det hele tatt. Det kalles «shimmi», forklarer Badiee.

Hmmm... Ikke anstrenge rumpeballene? Likevel rister de som bare det. Det trampes, den ene foten opp og så den andre.

— «Egyptian walk» heter det når du løfter hoften vertikalt opp, sier Badiee.

— Der tar de igjen ett åttetall, og der en sirkel igjen, forklarer Badiee.

— Oj, en «shimmi» igjen. De lærer fort disse her, forteller Badiee.

Oransje, gule, røde og blå sjal, klirrende mynter. Det danses i ring og i takt.

Ned på gulvet, på rygg og på alle fire. Det er mange øvelser for å bli en bra magedanser.

— Det der er en god holdning. Veldig bra, sier instruktør Sylte. Armene beveger seg som buktende slanger. Instruksjonene hagler:

— Beveg skuldrene. Opp og ned, opp og ned.

— Trekk inn magen.

— Slipp ut, trekk inn.

— Pass på å bruke hoftene.

Det klirrer så vi nesten ikke hører instruktøren.

Ser ut til at damene begynner å få skikkelig tak på dansingen.

— Magedans er blitt utrolig populært det siste året. Det er økning i antall medlemmer her i Zamila. (Betyr kvinnefellesskap på arabisk) Vi har rundt hundre medlemmer og har aldri vært flere, forteller Badiee.

— Magedans krever stor konsentrasjon. Man lever seg veldig inn i dansen. Hoftene brukes veldig mye. Andre kroppsdeler isoleres fra bevegelsene. Grunnteknikkene kommer etter hvert som vi trener. I magedans bruker vi kroppsdelene feminint. Bevegelser i bryster, rumpe og mage er mest synlig. Det er en måte å uttrykke sin kvinnelighet på, forklarer styrelederen.

— Det ser vanskelig ut?

— Det er håp for alle. Jeg trodde aldri jeg skulle få det til, men plutselig greide jeg det. Du blir bevegelig til slutt, understreker Badiee.

Noen paljetter har drysset av sjalene...

Jeg er skrekkslagen. Det er nok enklere å vise kvinneligheten på andre dansegulv...

MOR OG DATTER: Ellen Sophie og Suzanne Thobro, to av elleve nybegynnere i magedansforeningen Zamila. Her i full konsentrasjon foran speilet i danselokalet.
Foto: Marte Rognerud