Solbergs selskap, Scandinavian Performance (SP), serverer alle gutters drøm til det 18 år gamle supertalentet fra Våler. Etter å ha sponset broren Henning (32) med millioner de siste årene, gir rallysuperstjernen to unggutter sjansen.

Også svenske Patrick Flodin (21) inngår i den norsk-svenske rallysatsingen, som Petter Solberg, Subaru Norge-eier Nils Petter Gill, rallyfører Morten Østberg og den svenske rallyfamilien Walfridson (familien til Pernilla Solberg) har tatt initiativet til og lagt millioner i.

Håndplukket

Tidligere alpinstjerne Tom Stiansen (35) er hyret inn for å tilføre spisskompetanse og ta seg av markedsføringen.

Den unge duoen får kjøre tre VM-runder, blant dem den svenske, samt kandidatløpet Rally Norge i februar.

– Nå er det opp til gutta selv. Ingen av dem er håndplukket fordi de er snille gutter. Vi snakker om de to største rallytalentene i Norge og Sverige. Det kreves beinhard jobbing å bli vinnere i dette gamet, sier Petter Solberg til NTB.

Mads Østberg, sønn av initiativtaker Morten, får kjøre Rally-Petters bil fra 2003 neste år. Subaru Norge har kjøpt den fullspekkede WRC-bilen fra ProDrive, selskapet som drifter Subarus rallysatsing, for snaut 4 millioner kroner.

Flodin får en gruppe N-utgave (klassen under), som er kjøpt inn på svensk hold. – Jeg er veldig glad for denne sjansen, sier Mads Østberg, som bare har to løp i den største klassen bak seg.

Sponsorhjelp

Svenske Flodin har imponert stort tidligere. 21-åringen viste seg i sommer fram med å ta ledelsen i Rally Finland.

– Man skal ha litt «trøkk i nøttane» for å kjøre fort i Finland, bekrefter Solberg.

Nå må sponsorer på banen for å bidra i finansieringen. For Solberg og co. betyr satsingen mange penger ut og svært lite inn på kontoen. Det koster over en halv million kroner å satse mot toppen i en VM-runde.

– Det første de skal lære er å spørre meg om alt mulig. Jeg vil at de skal det. Selv maste jeg så mye på Colin McRae og Carlos Sainz i begynnelsen at begge til slutt ba meg pigge av – helt til jeg en dag kjørte fra dem begge og vant VM, forteller Petter Solberg.

Nå er det Petter selv som er «en arabisk oljesjeik som setter penger og prestisje på en norsk sykkelreparatør» (Flåklypa). Kanskje en dag blir også rallykongen selv frakjørt.