— Her er det helt panikk!

Klokken er 1329 i det en fullsatt bybane ankommer Byparken stasjon. Lenge før alle har kommet seg ut av vognen baner nye passasjerer seg vei inn. John Hansen rister på hodet av det han ser. Linjesjefen for Bybanen i Bordeaux har de siste månedene vært innleid konsulent for Fjord1 Partner, selskapet som driver Bybanen i Bergen.

— De aller fleste står rett utenfor døren når den åpner seg. Det virker som de helst skulle vært inne i vognen før Bybanen i hele tatt har stoppet. Slikt er det nødt å bli kaos av, sukker Hansen.

Ved en annen dør har en av Skyss-vaktene tatt oppstilling for å blokkere for påstigende passasjerer. De må pent finne seg i å vente til alle har kommet seg ut av vognen.

Gir forsinkelser

I løpet av tiden i Bergen har Hansen observert en rekke feil som passasjerene med Bybanen gjør:

n Påstigende passasjerer skal stå bak den bakerste brune streken på holdeplassene. Da vil det bli god plass til avstigende passasjerer. Alle vil uansett komme seg med.

n Avstigende passasjerer venter for lenge med å gjøre seg klar. Allerede ved innkjøringen til holdeplassen kan du stå klar til å gå ut.

n Folk må trekke lenger inn i bybanevognene slik at det ikke oppstår store køer ved dørene.

n Folk må også bli flinkere til å gi plass til folk med barnevogn og de som sitter i rullestol.

— Det er 15 stopp på Bybanen. Når det går noen ekstra sekunder på grunn av disse tingene kan det føre til noen minutters forsinkelse til slutt. Disse tingene er det spesielt viktig å huske på når kjøretiden snart skal ned. Vær tålmodig, sier Hansen.

Tror på rask læring

Han har likevel god tro på at bergenserne snart vil lære seg gode køvaner.

  • Det tok seks år før vi lærte oss det i Bordeaux også. Forhåpentlig vil det gå raskere med bergenserne, sier Hansen, som fremhever metroen i Paris som et forbilde.
  • Franskmenn er jo ikke blant de mest disiplinerte, men når det kommer til metroen er de utrolig effektive. Der går av- og påstigningene knirkefritt. De er opptatt av å komme seg raskest mulig frem, og da må det være slik, sier han.

Også i Skyss håper de folk vil bli flinkere i køen.

  • Sammenligner vi oss med T-banen i Oslo, så har vi nok en del å gå på. Der går det veldig effektivt. Viss ikke vi ser noen bedring her i Bergen må vi vurdere å sette i gang informasjonskampanjer, sier direktør Oddmund Sylta, som erkjenner at også han kan få det litt for travelt når han står i kø.

Kontinentale vaner

Også ordfører Gunnar Bakke ber bergenserne ta det mer med ro når de står i kø.

  • Det er nok tilfelle at bergenserne ikke har noen spesiell kultur for å stå i kø. På kulturarrangement synes jeg vi er flinke, men det virker som vi er i en helt annen sinnsstemning når vi reiser kollektivt. Vi har det travelt og vil komme oss frem fortest mulig, sier Bakke, som selv bruker lokaltoget fra Arna til jobben i rådhuset.

Han mener bergenserne må vise mer tålmodighet.

  • Det skader ikke å roe seg ned litt. Samtidig vil nok dette sikkert være en tilvenningssak. Vi får håpe at vi lærer oss de kontinentale køvanene. Der er det å stå i kø godt innarbeidet, ifølge ordføreren.

Hva synes du om bergensernes køkultur? Si din mening her: