Kysteskadren har valgt en utradisjonell overfart for MTB-ene som skal patruljere Gibraltarstredet de neste seks månedene. Missiltorpedobåtene går ikke til Middelhavet for egen maskin. De står tørrskodd på dekket til flytedokk-fartøyet "Condock V". Mannskapene følger etter med fly.

En etter en ble de fire, 160 tonn tunge MTB-ene manøvrert forsiktig på plass i det Gibraltar-registrerte flytedokkskipet onsdag. Deretter ble dekket på dokkskipet hevet, og akterporten lukket.

Ikke særlig dyrere

— Det er ikke særlig dyrere å sende MTB-ene til Middelhavet på denne måten. Dessuten er fartøyene i tipp topp stand når de kommer frem, og mannskapet er uthvilt, sier skvadronsjefen, orlogskaptein Geir Finseth.

Torsdag morgen kaster "Condock V" loss. Turen til Gibraltarstredet tar en uke. Der blir MTB-ene bakket forsiktig ut, og satt i tjeneste etter et par dager.

"Spennende"

Flesteparten av mannskapet blir med under hele oppdraget, men noen vender hjem etter fire måneder og endt førstegangstjeneste. De menige 19-åringene Eirik Goldstein fra Bergen og Vladimir Pejcic fra Sotra er blant disse.

— Det blir spennende, men samtidig litt uvant å tjenestegjøre så lenge uten perm. Når vi er på Haakonsvern, er vi jo vant med å dra hjem etter endt arbeidsdag, sier de.

Tjener godt

Trøsten får være at de tjener langt mer enn dagpengene på 108 kroner som vernepliktige ellers må leve av under militærtjenesten. Nå får de ca. 22.000 kroner brutto i måneden.

— Slett ikke verst, sier duoen.

De menige som står på MTB-ene hele halvåret, håver inn enda mer. De får sjømannsskatt, og dermed gunstigere skattevilkår enn dem som reiser hjem etter fire måneder.

FLYTEDOKK-SKIP: En etter en forsvinner MTB-ene inn i kjeften på "Condock 5", som skal frakte dem til Gibraltarstredet.
Foto: Ørjan Deisz