Eidsvågstunnelen og Glaskartunnelen på veien mellom Åsane og sentrum har stått uten lys i flere måneder. Farten gjennom de mørke hullene er satt ned til 60 kilometer i timen.

— Vi var redd for at lampene skulle falle ned og måtte ta dem vekk, sier sjefingeniør Karsten Epland i Statens Vegvesen i Hordaland.

Utpressing?

Han har jobbet i flere år for å få penger til vedlikeholdsarbeidet, forteller han. Etter at han mørkla de to tunnelene er plutselig pengene kommet på bordet.

- Har du drevet utpressing?

— Det kan hende pengene kom litt fortere fordi lysene var vekke, innrømmer han.

Faglig vurdering

— Nei, det har jeg ingen kommetar til, sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Vegdirektoratet når han hører påstanden om «pengeutpressingen».

Det skal argumenteres godt for å få ekstra kroner til vedlikehold, mener han.

— Trafikksikkerhet er det kriteriet som blir mest vektlagt, sier Vinje.

- Men når man slukker lyset og setter ned fartsgrensen på en av de mest trafikkerte veiene i Bergensområdet, så må vel det skape et ytterligere press?

— Eh, hva skal jeg si? det er faglige vurderinger som skal gjøres, sier Vinje.

Tenner julelys

Nå skal nye lys tennes før jul. 13 millioner er kommet fra Vegdirektoratet i tillegg til de budsjetterte vedlikeholdskronene.

Lysene er også skrudd av i noen andre tunneler i fylket, men det er usikkert når disse vil få lyset tilbake.

Hjelper utpressing? Hva tror du?