— Jeg er veldig irritert. Da vi ringte Get tirsdag fikk vi beskjed om at de hadde tatt juleferie og at de først kunne sende en kundebehandler den 5. januar. Jeg begynte å gråte. Ferien min er ødelagt, sier Nineta Henriksen.

- Men det er jo andre ting å gjøre på enn å se på TV?

— Nå må jeg må gå på jobb for å lese nyheter. Jeg er avhengig av PC. Samboeren min og jeg er også utlendinger. Vi skulle snakke med familien på Skype denne julen. Det er viktig for oss, sier Henriksen.

Lange dager

Det var fredag i forrige uke at familien Henriksen i Åsane mistet TV- og internettilgangen. Årsakene var lynnedslag. Dette får vi fikse i morgen, tenkte de da. Men så lett skulle det ikke være.

— I dag er det tirsdag kveld, og problemet er fortsatt ikke løst. Men det er måten vi er blitt behandlet på som er verst. Get har ikke klart å gi oss informasjon om hva som har skjedd. I all denne tiden som har gått, har vi fått to tekstmeldinger om at det er problemer i området og at de jobber med saken. I dag ringte jeg til en kundebehandler. Han fortalte meg at de har ikke teknikere tilgjengelig og at de nå nå tar ferie, sier rumenske Nineta Henriksen.

Anders Bigseth, kommunikasjonssjef i Get, bekrefter at selskapets reperatører har tatt juleferie. Det til tross for at et høyt antall kunder har mistet nett— og TV-tilgangen som følge av de mange lynnedslagene langs vestlandskysten.- Det har jo vært et spesielt dårlig vær i det siste, noe som dessverre har rammet nettverket vårt. I tillegg har det også ødelagt TV-uttak og Get-boksen hjemme hos ganske mange i bergensområdet.

- Hvorfor må folk vente et stykke ut i januar med å få det fikset?

— Vi har hatt alt tilgjengelig mannskap ute siden natt til lørdag. Vi beklager at vi ikke rekker å reise ut til alle. Men vi har jobbet så mye disse dagene at vi presser arbeidsmiljøloven.

Mens fellesfeilene i nettet er rettet, gjenstår feil som ligger hos enkeltkunder.

Jobber døgnet rundt

- Er det et kostnadsspørsmål?

— Vi har hatt alle ressurser ute. Nå har de fått pause og juleferie.

— Er dette rett tidspunkt å ta juleferie på?

— Vi har en viss bemanning i Bergen. De har jobbet døgnet rundt. Veldig mange av kundene våre har nå fått TV-signalene tilbake. Men en del har det ikke. Noen må klare seg uten signaler en del dager fremover.

- Det vil si etter jul?

— Vi må se om vi får satt inn ekstra personell, men i utgangspunktet er det slik at i bergensområdet så har de som er ansatt hos oss jobbet så mye at de må hvile, sier Anders Bigseth.

Krever konsulentkjøp

Som BT skrev tidligere i kveld, sliter også Telenor med ettervirkningene av de mange lynnedslagene som har vært. 1500 husstander er berørt og det kan ta opp til tre uker å fikse feilene. Men i motsetning til Get som ikke har bestemt seg for om de skal hente inn ekstra reperatører fra andre deler av landet, opplyser Telenor at de er i gang med en ekstraordinær mobilisering av montørressurser til Vestlandet fra entreprenører som holder til i andre deler av landet. Dette vil skje fra 6. januar av.

— At de tar ferie reagerer jeg sterkt på. Det virker som de ikke bryr seg om kundene. Er det sånn at de velger vekk å betale overtid? Jeg er litt usikker på hva som skjer, sier Nineta Henriksen.

- Har ikke denne gruppen også krav på ferie?

— Jeg jobber i oljen. Der er det slik at hvis en har et problem, så må en komme med tiltak. En må kunne behandle situasjonene når de skjer, sier Henriksen fra Åsane.

- Get opplyser at de har presset arbeidsmiljøloven til det ytterste?

— Vet du hva? Det finnes konsulenter i denne verden. Alle bruker konsulenttjenester. I en sånn situasjon så må en kunne bruke alle midler. Ja, de taper penger på dettte. Men de kan hente konsulenter fra Oslo eller Sverige. Vi finner oss ikke i dette og kommer til å skifte til en mer seriøs leverandør.

Get snur

En time etter at denne saken ble publisert, blir BT kontaktet av Gets kommunikasjonssjef

Anders Bigseth.

Han har en gladmelding til Henriksen og de andre kundene med problemer.

— Vi har besluttet at vi vil hente inn alle tilgjengelige ressurser, og de skal jobbe julen gjennom for å rette problemene fortest mulig. Det er en vurdering vi har gjort fortløpende, sier Bigseth.

For Henriksens del, skal hun få tilbake internett og TV julaften.

Bigseth presiserer at Get har hatt inne ekstern bistand helt siden natt til lørdag, og at kundeservicen i seg selv ikke har hatt juleferie.

— Da har hun fått feil svar fra vår kundeservice, sier han.

- Hvorfor snur dere nå?

— Vi snur ikke. Dette er ikke å snu. Dette har vært en løpende vurdering. Ansatte har stått på døgnet rundt for å få rettet så mye som mulig. Nå vil vi hente inn flere ansatte på overtid for å løse så mye som er praktisk mulig. Dette er en opplevelse vi ikke ønsker at kundene våre skal ha, sier Bigseth.

- Du ringer en time etter at saken ble publisert, så noe må ha endret seg?

— Den vurderingen ble gjort før publisering, tidligere på kvelden, sier Bigseth.

BT kontaktet Get første gang i 18-tiden i kveld.

Bigseth sier det er et spørsmål om når det er riktig å pålegge arbeidstakerne overtid i julen.

— Men det finner vi riktig å gjøre her, sier han.