— Det er problematisk for oss å finne et sted som passer. Vi trenger et lokale i sentrum som er minst tre meter høyt under taket, sier komponisten og lydkunstneren Jørgen Larsson.

Han er initiativtaker til nyskapningen Lydgalleriet - en gruppe mennesker fra Ny Musikk Bergen, Norske Billedkunstneres Forening Hordaland, Bergen senter for Elektronisk Kunst (BEK), Kunsthøgskolen i Bergen (KHiB) avdeling Kunstakademiet og Universitetet i Bergen.

For ører og øyne

Vi finner ham sammen med to andre i gruppen, lydkunstneren Maia Urstad og kunsthistorikeren Erlend Hammer i BEKs lokaler i C Sundts gate. De resterende i gruppen er Trond Lossius, Bjørnar Habbestad, Sjur Hjeltnes, Steinar Sekkingstad, Roar Sletteland og BEK-sjefen Thorleif Thuestad.

— Vi faller mellom to stoler. Det som finnes, er enten gallerier eller konsertlokaler. Faktisk er dette et formidlingsproblem - det finnes ikke steder å vise lydkunst, fastslår Jørgen Larsson.

Maia Urstad mener interessen for lydkunst er økende.

— Lydkunst er tilgjengelig. Det er noe for øret og noe for øynene, fastslår hun.

Ikke konsert

Å definere hva lydkunst egentlig er, er vanskelig vedgår de tre, og diskusjonen pågår kontinuerlig i gruppen. Begrepet opplevelsestid er et poeng, ifølge Jørgen Larsson:

— Lydkunst er så mye - et radioverk eller romlige installasjoner, for eksempel. Ofte er lydkunst lagt opp slik at du selv definerer din opplevelsestid.

— Vanligvis er lydkunst uten start- og stopptidspunkt. Det er det som definerer den ut av konsertsalen, supplerer Maia Urstad.

Teoretikeren Erlend Hammer har vært i New York, på lydgalleriet Diapason - et av de få rene lydgalleriene i verden.

— Et forbilde for hvordan et lydgalleri skal funke, mener han.

For kompetansen og bevisstheten på lyd er ikke så god i de vanlige kunstgalleriene, har de erfart. Lydinstallasjoner som konkurrerer mot hverandre, og sviktende teknisk innsikt hos de ansatte er vanlige utfordringer.

I påvente av eget galleri, prøver imidlertid gruppen å nå ut på andre måter. En fredag forleden arrangerte de muzak-stunt på kjøpesenteret Galleriet i Bergen.

— Både for å løfte kjøpesenteropplevelsen for folk, og for at vi skulle få testet ut ting, sier Jørgen Larsson.

Lokalradio på kafé

En av testene på kjøpesenteret var å finne ut hvordan Erik Saties musikk fungerer som møbel. Ifølge Larsson tyder eksperimentet på at Satie ikke er direkte shoppingfremmende.

— Folk trodde de var kommet i begravelse. Satie bommet i hvert fall på kjøpesenterpublikummet ...

I dag opererer gruppen på Landmark, mellom klokken 11 og 18. For anledningen forsterket med nok et par lydkunstnere - Jana Winderen og Leif Inge. Sistnevnte skal vise hvordan man strekker en poplåt en hel time.

Maia Urstad stiller med lokal radiosending - kun for kafeen. Lydopptak hun har funnet på diverse radiokanaler skal sendes ut igjen til kafégjestene i bearbeidet form, forklarer hun:

— En installasjon, ikke konsert. En lek med radiolyd i all sin mangfoldighet.

HUSLØSE: Komponist og lydkunstner Jørgen Larsson, kunsthistoriker Erlend Hammer og lydkunstner Maia Urstad i gruppen Lydgalleriet vil ha eget galleri for lydkunst. I dag opererer lydkunstnerne sammen med resten av gruppen på Landmark. (Foto: Jan M. Lillebø)