KJERSTI KVILE

Det er nettopp hva elevene i klasse 5b ved Fridalen skole gjorde i går. Fra onsdag til torsdag sov de i telt ved Skomakerdiket.

Før klokken er syv har de 20 elevene rukket å våkne, ta en morgentur og spise frokost. Noen er litt bustete på håret, men alle virker morgenfriske og våkne. Lærer Bjørn Kristian Berge ser såre fornøyd ut.

— Vi driver mye med uteskole, det er et satsingsområde. Vårt motto er: «Vær lur, ut på tur», forteller han.

Matte og kano

Klasse 5b er vant til å være ute. De har ikke overnattingsturer så ofte, men hver torsdag utedag. Dagen knyttes opp mot mange fag, blant annet matematikk.

— Den er 54 centimeter lang.

— Nei 54,5.

Oda Sekse (11), Kine Tronstad (11), Vilde Marie Nøstdal (10) og Hilde Gurinbakke (10) er travelt opptatt med å måle skilt, broer og benker. Tallene noteres nøye ned til senere bruk.

— Nå må vi skyndte oss å måle lengden på broen, roper Oda.

Når de er ferdig med tommestokken får de nemlig ta en kanotur.

— Å padle kano har vært det morsomste på turen. Vi har padlet minst fem ganger siden vi kom, sier Hilde.

Bjørn Kristian Berge passer på at alle har på seg flytevester og følger reglene når vi skal ut i båten.

— Bare én kan stå i båten av gangen, sier han.

Når alle har satt seg, dytter han oss ut. Og det er virkelig morsomt å padle.

«Må bevege seg»

I løpet av turen har friluftselevene grillet, lært å tenne bål og sett hvordan forskjellige stoffer forurenser og ødelegger naturen. Lærer Bjørn Kristian har helt ut små mengder zalo, rødsprit og skurepulver på bakken og i vann.

— Så prøver jeg å få elevene til å forestille seg hvordan det blir om en ganger de dråpene med tusen. Rødspriten for eksempel etterlater merker på bakken. Det er viktig at elevene selv får se hva som skjer, sier læreren.

Bjørn Kristian Berge er også opptatt av at elevene må røre seg.

— Det fokuseres mer og mer på at folk må ut og bevege seg. Barn er altfor mye i ro.

Hilde, Oda, Vilde Marie, Kine og de andre elevene er ikke mye i ro i dag. De er høyt og lavt, padler i Skomakerdiket og løser oppgaver de får av læreren.

Bedrer klassemiljø

Oddny Skjold Tronstad og Gry Storetvedt er blant foreldrene som er med på overnattingsturen. Begge mødrene synes at det er viktig at barna blir glade i naturen.

— Vi er heldige fordi våre barn har en lærer som er så flink til å ta dem med ut, og som er så interessert, skryter Oddny.

Oddny og Gry forteller at læreren også er veldig flink til å følge opp utetimene.

— Han er flink til å ta opp igjen temaer. Og han tester om de husker det de har lært, forklarer de.

Foreldrene mener at uteskolen bedrer klassemiljøet, og det er Bjørn Kristian Berge enig i.

— Den er viktig for samholdet. Elevene er sammen om ting. Det skaper fellesskap, og de lærer å ta hensyn til hverandre, sier han.

PÅ MILLIMETER'N: Utedagene kombineres med blant annet matematikk. Her måler elevene en bro. Målene skal brukes når elevene kommer tilbake på skolen. <br/>Alle foto: GIDSKE STARK
FULL OPPMERKSOMHET: Kine Tronstad (t.v.), Hilde Gurinbakke, Oda Sekse og Vilde Marie Nøstdal lytter nøye til det lærer Bjørn Kristian Berge<p/>
I AKTIVITET: Elevene i 5b ved Fridalen skole har tilbrakt natten på Fløyen. Det morsomste er å padle kano.