Siden mars 2008 har Europas største flyselskapet landet på Flesland opp til tre avganger daglig. I vinter ble dette redusert til en daglig flyging tur-retur Frankfurt. Fra i høst blir det altså helt slutt.

— Vi synes det er synd at gode samarbeidspartnere legger ned. Frankfurt er en viktig transittflyplass for reisende fra Vestlandet som skal videre til spesielt Afrika og Asia, sier lufthavndirektør Aslak Sverdrup ved Bergen lufthavn.

Bra belegg

Hans inntrykk er at det har vært bra belegg på ruten. Det bekreftet også Terje Grue, administrerende direktør for Lufthansa Norge, da selskapet trappet ned antall flyginger til Flesland i vinter.

— Beslutningen kom overraskende på oss. Vi håper tilbudet blir bedre når nye ruter skal planlegges fra høsten 2014, sa Grue i november i fjor.

Nå har det gått motsatt vei. Bergens Tidende har ikke fått kontakt Grue nå.

Aslak Sverdrup peker også på at Frankfurt-ruten er viktig for den vestlandske turismen.

Håper de snur

— Tyskerne bør ha et stort marked her. Derfor håper vi at Lufthansa gjør om sin beslutning, og fortsetter å fly direkte mellom Bergen og Frankfurt, sier lufthavndirektøren.

Administrerende direktør Kristian B. Jørgensen i Fjord Norge, Turistrådet for Vestlandet, mener at nedleggelsen er et hardt slag i kampen for å få tyske turister til landsdelen.

— Det er veldig dramatisk at Lufthansa velger å legge ned ruten. Vi har mange turoperatører som ser på direkteflyene fra Frankfurt til Bergen som den beste innfallsporten til Vestlandet, sier han.

— Nedleggelsen vil føre at turistnæringen her vest mister mange gjestedøgn, legger han til.

Jørgensen ser for seg en nedgang i tyske turister fra Frankfurt-regionen når de fra høsten må reise om Oslo for å komme til Bergen.

— På Gardermoen må de tollklarere bagasjen og sjekke inn på nytt. Det er ikke sikkert alle gidder det, sier han.

- Uforståelig

Fjord Norge-direktøren forstår ikke helt hvorfor Lufthansa legger ned i Bergen.

— Ruten går ikke dårlig. Det ser mer ut for at Lufthansa ikke ser på Flesland som strategisk viktig i årene som kommer, sier Kristian B. Jørgensen.

Lufthansa skal fortsette å fly til Stavanger og Oslo.

Bergen Næringsråd reagerer også negativt på nedleggelsen.

— Det er en dårlig nyhet for våre medlemmer. Frankfurt er et viktig springbrett for dem, særlig videre til Østen og Sør-Amerika, sier Atle Kvamme, næringspolitisk sjef.

Fra høsten må de fly om København og Amsterdam for å komme til reisemålene.

— Det var merkbart for mange av våre medlemmer allerede da Lufthansa i vinter la ned morgenavgangen fra Bergen, sier han.

KLM har økt

KLM har økt sine avganger fra tre til fem om dagen etter at Lufthansa reduserte sitt rutetilbud.

Bergen lufthavn mistet nylig også EasyJet. Det britiske lavprisselskapet begynte å fly til og fra London Gatwick for ett år siden, men innstille sine flyginger i slutten av mai.

— Det ble nok en viss overkapasitet til London. Selskapet fikk ikke det belegget de hadde på, sier lufthavndirektør Aslak Sverdrup.

British Airways og Norwegian flyr fortsatt til London. I tillegg fikk Flesland i vår nye ruter til New York, Praha og Reykjavik. Fra sent på høsten begynner SAS å fly direkte til Gran Canaria deler av vinteren. Samtidig kommer Norwegian tilbake med sine to ukentlige direkteflyginger dit fra slutten av oktober.