— Nå skal turgåerne endelig få skikkelig lys her på kveldstid. Håper bare de nye lampene får stå i fred for hærverk, sier prosjektleder Reidar Sandal fra Ing. Geir Dalhaug AS.

Han står i snøslapset og kikker ivrig opp mot stolpe nummer 91. Og der, helt i toppen, minst åtte meter over bakken, dingler servicetekniker Frode Knutsen - og BT-fotografen. Sistnevnte lett bakoverlent iført servicetekniker Eivind Hellesunds klatresko og klatrebelte.

— Skal si dere gjør alt for jobben, utbryter Sandal imponert.

— Alltid kjekt med en utfordring, hoier fotografen tilbake.

Pålagt å skifte

Det er kommunen som har vedlikeholdsansvaret for lysløypen mellom Montana og Nordre Nattlandsfjellet. Og nå har de åpnet pengesekken.

— Etter tretti år er det på høy tid. Flere av de gamle Solveig-lampene fra IFA var knuste - både på grunn av vær og vind, men dessverre også på grunn av hærverk. Dessuten var plastskjermene matte av elde, slik at lyset ikke kom skikkelig gjennom. Og sist, men ikke minst; miljøgiften PCB i lampenes kondensatorer gjør at vi faktisk var pålagt å skifte dem ut nå, forklarer Sandal.

— Vi slår altså tre fluer i en smekk med dette lampeskiftet, sier prosjektlederen.

— Ja, nå skifter vi fra norske Solveig til italienske lamper à la Lamborgini, flirer Eivind.

Gult lys

Ifølge elektrikerne skal de nye lampene lyser tre ganger så mye som det de gamle gjorde - på cirka samme wattstyrke. Solveig lyste hvitt med 125 Watts styrke, mens de nye yter 150 Watt og lyser gult.

— Det gule lyset brukes mer og mer også langs veiene våre. Det skinner faktisk bedre enn det hvite; gir mer lysvidde. Franskmennene har skjønt det - de har gult lys på alle bilene sine, sier serviceelekriker Eivind.

Når elektrikerne er ferdige om en ukes tid, vil fotoceller sørge for at lampene i lysløypen lyser fra mørkets frembrudd frem til klokken 23.30 hver eneste kveld.

— Dett var dett. Nok en ny lampe - til glede for alle glade turgåere. Slit 'an med helsen, roper serviceelektriker Frode fra toppen av stolpen.

Ja, slit 'an med helsen!